ALGEMEEN > Ovens > Gasoven

Ik heb tweedehands een gasoven gekocht Bij het stoken komen uit het kijkgat en uit de schoorsteen vlammen en dit vanaf 800°. De temperatuur gaat dan bijna niet meer omhoog. Zou het kunnen dat de schoorsteen te nauw is volgens de branders die ik gebruik. Het is alsof ik reducerend bak.
Met dank voor eventuele reacties.

Roger Lannoy
gevraagd

12 antwoorden

  • Beste Roger,

    Als de vlam uit de oven komt dan ben je aan het reduceren. Omdat het gas niet goed verbrand in de oven gaat de temperatuur dan ook moeizaam omhoog.
    Vanaf 800 graden is wel heel vroeg. meestal is het pas zichtbaar vanaf 1000 graden in een donkere ruimte.
    Minder gas en/of meer lucht is de oplossing.
    Als dat niet werkt dan kun je aan de oven gaan sleutelen, maar dat alleen in overleg met je ovenbouwer

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Roger,

    Er gaat iets mis in de verhouding lucht/gas.
    Veel gasovens hebben een soort van ventilator voor de luchttoevoer werkt die bij jou?
    De luchttoevoer wordt dan geregeld met een stappenmotor die heel snel stuk gaat als je er BV aan draait.
    Andere ovens hebben de luchttoevoer op de branders zitten die met behulp van ringen geregeld kunnen worden.
    Maar dat zou dan wel een hele oude oven zijn.
    Er hoort een beveiling op te zitten die reduceren onder de 800 graden niet toelaat als het goed is.
    Kortom laat de oven nakijken voordat je verder gaat met uitproberen Ontploffingsgevaar is niet denkbeeldig.

    suc6

    Frans
    beantwoord
  • Roger,

    Is het een zelfbouwoven of een merk? Bij het laatste zou alles in verhouding moeten zijn (type branders, openingen, schoorsteen). Je hebt blijkbaar geen handleiding. Misschien moet je iets meer over de oven aangeven (type, inhoud, aantal en type branders). Heb je ervaring met stoken, ik bedoel: hoe vol heb je de oven? Gas heeft ruimte nodig om te verbranden, dus zo'n oven kan nooit zo vol als een electrieke.

    Bert
    beantwoord
  • Beste Mijnheer Wieman

    De oven is tweedehands en wordt volledig manueel gestookt. De oven zat tamelijk vol, zeg maar vol. Er staan twee branders op, waarvan ik de capciteit niet ken. Maar ik heb een vermoeden dat de schoorsteen te nauw is volgens de kracht van de branders. De oven is een ondertrek, dus de verbrande gassen gaan onder de onderste stapelplaat naar buiten. Opzij waar de branders staan is langs beide kanten een bagwal, die de vlammen eerst naar boven leiden. De uitgang naar de schoorsteen is 20x20 cm, maar op de schoorsteen heeft de vorige eigenaar een nauwere buis gelast en dit lijkt me onlogisch.
    Dank voor uw reactie.

    Roger Lannoy
    beantwoord
  • Dag Roger

    doorsnee en lengte van de schoorsteen zijn ook van invloed op de trek in de oven, 20 bij 20 is behoorlijk ruim, maar wat is de inhoud van de oven ?

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Hans

    De nuttige inhoud van de oven is 70x60x70, dwz, de ruimte binnen de bagwalls en de onderste plaat. Maar ik heb absoluut geen idee wat de capaciteit van de branders is. Want het zijn branders gemaakt door een vriend van de vorige eigenaar. maar ik denk dat het spruitgaatje ongeveer een mm is. De branders geven een mooie blauwe vlam. Ik had de manometer ingesteld op 0.7 bar. En dan de rest geregeld aan de branders zelf. Ze hebben nooit volledig opengestaan. Ik moet wel zeggen dat men de schoorsteen verminderd heeft door er een ronde buis op te plaatsen van 12 cm doorsnee. Is dat niet een wat drastische vermindering van de oventrek?
    Dank voor uw reactie

    Roger
    beantwoord
  • Alhoewel ik daar te weinig ervaring mee heb, vermoed ik dat die schoorsteen te nauw is.
    Maar zoek eerst een advies bij iemand die daar goed ter zake kundig is.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Ja, bij iemand anders. En bij wie zou ik dan moeten zijn?
    Is er soms nog iemand anders die over deze zaak een opinie heeft?
    Dank voor de reactie.

    Roger Lannoy
    beantwoord
  • Bij een goede gas/luchtverhouding is die schoorsteen wijd genoeg denk ik.

    wij hebben 2 gaten van 18 cm voor een oven met een inhoud van 6 m3.

    Wel moet een downdraft oven de tijd krijgen om op temperatuur te komen hoe warmer de schoorsteen hoe beter de trek.

    Ik denk dat de vorige eigenaar die pijp er niet voor niets heeft ingelast waaschijnlijk omdat de oven niet goed te reduceren was

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans

    Ik denk dat de voroge eigenaar die pijp van 12 cm erop gelast heeft om de schoorsteen aan te sluiten op een bestaande stenen schouw in het atelier. Maar ze bakte nooit hoog en dan staan de branders ook niet veel open. Maar ze had ook het probleem en je verbruikt op die manier onnodig gas. Ik ga die pijp er in ieder geval afschijven. Verminderen kan ik altijd met een steen op de schoorsteen te leggen.
    In ieder gaval dank voor uw reactie.

    Roger
    beantwoord
  • Die bestaande schoorsteen waar met een pijp van 12 op is aangesloten heeft de trek natuurlijk wel verbeterd.
    Die pijp van 12 kan van zichzelf niet voldoende trek leveren.
    beantwoord
  • Hallo Vrienden

    Ik heb een beslissing genomen. Ik zaag de pijp eraf. Achteraf de trek verminderen kan geen probleem zijn. Ik laat jullie nog wel weten hoe de zaken verlopen.

    Nog dank en groeten.

    Roger Lannoy
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.