ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > bodystain/kleurpigment

Wie kan mij vertellen of ik i.p.v een bodystain in klei ook met een kleurpigment kan werken.
gevraagd

4 antwoorden

  • Hallo Margo,

    Het kan met kleurpigment,ik heb zelfs wel onderglazuur met klei/engobe gemengd omdat een bepaalde kleur niet in het assortiment bodystains voor kwam. Het is alleen veel duurder in gebruik.

    Ook is van belang op welke temperatuur je gaat bakken.Op de verpakking of in de catalogus staat meestal wel de maximale temperatuur van het kleurpigment.

    Rob
    beantwoord
  • als ik klei inkleur met pigmenten, onderglazuur of engobes kan ik dan ook 5-10% op 1 kilo klei aanhouden net als ik bij bodystains doe. Of kleuren pigmenten intenser dan bodystains?
    beantwoord
  • Anne, Body-stains zijn Klei-kleuren. Men heeft ook Glaze-stains, zoals onderglazuren en opglazuren. Nu spreek men van Ceramic-colors omdat de technieken voor het aanmaken van deze verschillende pigmenten/kleuren/stains zoveel is verbeterd, dat men nu maar èèn poeder meer nodig heeft. Allemaal koek uit dezelfde deeg.
    beantwoord
  • hoi lucien, dank je wel. Dat vermoeden had ik zelf ook al. Koek van dezelfde deeg,...of zoals wij hier in Holland zeggen....het is allemaal één pot nat...
    Maar ik ben blij met deze bevestiging en uitleg!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.