ALGEMEEN > Tips > restauratie van tegels

Soms ondanks alle voorzorgen blijkt het toch dat een tegel is kromgetrokken na het bakken.

Er is een methode die ik gebruik om deze tegel toch weer vlak te krijgen;ik bak de tegel opnieuw maar nu met het volle gewicht van verschillende ovenplaten op het kromgetrokken gedeelte van de tegel.Het werkt de tegel wordt weer vlak!

Ik heb hier wel speciale ovenproppen(plaatsteunen) voor moeten maken en soms raakt een tegel ietwat beschadigd maar dit is weer te repareren, en de tegel wordt nog een keer gebakken.

Het lijkt allemaal wat overdreven zeker voor tegels die uit een mal komen.Maar het is een goede methode voor unieke handgemaakte tegels die krom uit de oven komen en waar een dag arbeid in heeft gezeten.

Rob

http://www.reliefs.nl

9 antwoorden

  • Een foto van de ovenplaat/de tegels en de gebruikte simpele ovenpropjes.De propjes komen op elke hoek van de kromme tegels.De tegels zijn kromgetrokken op de hoeken.

    Een andere tegel is gaan 'opbollen' in het midden,ook hier een propje op.Op deze plaat die zich beneden in de oven bevindt komen dus alle andere platen(met werkstukken).Dit geheel gaat tijdens de eindtemperatuur enkele millimeters zakken en de tegels worden weer recht.

    Rob
    Bijlagen:
    beantwoord
  • De propjes laten na afloop meestal vanzelf los.Uitgezonderd propjes die op glazuur gestaan hebben.Deze knijp ik zover als mogelijk eraf met een tang,wat er dan nog van overblijft slijp ik weg met de dremel.

    Een veiligheidsbril is bij die 2 klusjes van belang en bij het laatste klusje is ook een stofmasker van belang.De propjes zijn van een kleisoort met een veel hogere maximum temperatuur dan de maximale temperatuur waar ik mijn oven op stook.

    Rob
    Bijlagen:
    beantwoord
  • De dremel is echt een uitkomst.Bijvoorbeeld op het werkstuk komt een zwarte spikkel terecht tijdens het glazuurbakken.Uitslijpen,dan een beetje glazuur op de plek,en opnieuw bakken.Hetzelfde geldt voor een onder/opglazuur waarvan een onderdeel niet bevalt.

    De dremel is een precisie instrument vanwege het regelbare toerental,en vanwege de miniatuur slijpstenen.Handig bij de klus is een vergrootglas.

    Soms moet er ook opgevuld worden bij een werkstuk.Bijvoorbeeld een putje of beschadiging ,hiervoor gebruik ik een speciale vulpasta die ook weer ingebrandt moet worden.

    Rob
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Rob,

    Lijkt me inderdaad handig zo'n Dremel.
    Welke vulpasta gebruik jij om beschadigingen bij te werken?
    Of is dat ovenspecie? Ik moet ook iets bijwerken maar ben er nog niet uit met welk middel ik dat het beste kan doen.

    Let.
    beantwoord
  • Hallo Rob.

    Bij welke temperatuur moet deze vulpasta "ingebrandt" worden??
    Ik vraag dat omdat deze vulpasta misschien een optie is om te gebruiken, bij een hechting van zilverklei aan keramiek.

    Marrie.
    beantwoord
  • Let, ik maak gebruik van een papje bestaande uit fritte,kleipoeder en water.De (volume)verhouding fritte/klei is 1:1 bij 1020 c.Wordt opgebracht met een klein kwastje.Om de hechting te verbeteren breng ik eerst een (dun)laagje glazuur aan.Om pasta te verkrijgen wordt het water vervangen door optapix.

    Marrie, altijd al een keer met zilverklei willen werken maar het is er nog niet van gekomen.Ik kan niet uit eigen ervaring spreken hoe dit gehecht moet gaan worden maar ik doe een gok;vanwege de relatief lage baktemperatuur van zilverklei zit ik aan lood te denken als hechtingsmiddel.Een loodfritte misschien?Ik hoop dat je er wat aan hebt.

    Rob
    beantwoord
  • Geweldig Rob! Ga ik zeker uitproberen. Maakt het nog uit welke fritte en kleipoeder? En tot welke temperatuur kun je het werkstuk daarna gladbranden?

    Marrie, er is een overlay zilverpasta die aan keramiek hecht. (is ook speciaal voor keramiek) Misschien kun je dat gebruiken als hechtmiddel.

    Let.
    beantwoord
  • Let,het is een kwestie van uitproberen.Ik gebruik een alkali fritte en wb30pm als kleipoeder,maar hier zal veel variatie in mogelijk zijn.De eindtemperatuur van de oven is belangrijk en ook de duur van die eindtemperatuur.Bijvoorbeeld op 1080 c en in de mengverhouding 1:1 wordt de pasta vloeibaarder dan op 1020 c en begint ook in volume af te nemen.

    Een mengverhouding van 0/5:1 fritte /klei heeft een hoger smeltpunt,en zal het volume beter behouden op een hogere temperatuur.Het recept 1:1 is dus aangepast op de baktemperatuur van 1020 c en ook aan het werkstuk. Het glazuur kan gelijk op de rauwe pasta als die gedroogd is.De pasta moet niet te dik worden opgebracht.

    Rob
    beantwoord
  • Dank je wel Rob. Het is me helemaal duidelijk!
    Ik ga ermee aan de slag!

    Groetjes Let.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.