ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > weegschaal

Hallo,ik ben nog steeds beginnend en wil graag met oxides gaan werken i.p.v de kant en klare glazuren.
Kan iemand mij een goede (en misschien hopelijk ook goedkope) weegschaal aanbevelen?Ik heb het tot nu toe met mijn (toch wel zeer precies lijkende) keukenweegschaal gedaan ,maar vertrouw het toch niet helemaal.
Zou een enveloppen weger wat zijn?Of is die ook te onnauwkeurig?

Groeten Heleen
gevraagd

11 antwoorden

  • Hallo Heleen,

    Het ligt eraan hoe nauwkeurig je wil zijn maar een huis/tuin of keukenweegschaal zou ik niet gaan gebruiken je wilt immers nog eens die betreffende glazuur kunnen maken en dan is een weegschaal die een cijfer achter de komma kan wegen wel belangrijk.
    het hoeft ook niet duur te zijn
    Bij Artie een advereerder hier op de site vond ik er eentje van 30 euro dat is een balansweegschaaltje met losse gewichtjes.anders verval je wel in weegschaaltjes boven de 100 euro

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Dank je,ik ga proberen hem te pakken te krijgen!
    gr Heleen
    beantwoord
  • hallo heleen ik ben ook beginner en heb afgelopen zondag mijn eerst eigen recept gemaakt super leuk,ik heb bij de kunst in zutphen een weegschaal met gewichtjes voor plm 36 euro gehaald dus als het bij artie niet lukt kun je het hier proberen heel veel plezier gr monique
    beantwoord
  • Dank je Monique,
    ik heb er naar gekeken ,maar op internet ook wat anders gevonden.Een digitale weegschaal van Pinearts vor 16 euro,komen nog verzendkosten bij.Heeft iemand ervaring met dit soort weegschalen?Hij weegt tot op 1/10 gr nauwkeurig!
    gr Heleen
    beantwoord
  • Hallo Heleen,

    Nauwkeurig op 0,1 gram is bij het maken van proefjes niet fijn genoeg, dan heb je maar hele hoeveelheden
    glazuur nodig.

    Ik zelf heb via internet op marktplaats gezocht op precisie weegschaal, ze staan er wel tot 0,01 nauwkeurig voor ongeveer 30 euro, zo een heb ik er al een jaar, bevalt prima, hij is weliswaar vrij klein en je kunt er maar tot honderd gram in afwegen, maar het is wel een heel andere prijs als een echte glazuurweegschaal.
    Succes Jose
    beantwoord
  • Hallo Jose,
    bedankt voor je antwoord. Jij hebt dus gewoon geluk gehad op marktplaats.Je weet immers nooit precies wat je krijgt dan.
    IK wacht nog even af.
    Trouwens,waarom is op 1/10 niet nauwkeurig genoeg?
    Ik zie vnl recepten met 1,2,3, - 10 gram per 100 gram glans of mat.
    gr Heleen
    beantwoord
  • Als je proefplaatjes maakt, heb je vaak maar 10 gram of 5 gram van een glazuur nodig.
    Zit daar maar 1 procent van bijv. cobaltoxide in, dit kleurt echt sterk, vooral op hogere temperaturen, dan zit je op 0,05 gram. Ook als je gewichten van bijv 0,5 gram hebt, zie dan of het 0,47 of 0,54 is, dit scheelt toch best veel, maar wordt allebei afgerond naar 0,5.

    Dit zijn gewoon nieuwe weegschaaltjes die aangeboden worden, geen tweedehands. Zoek op precisie weegschaal.

    Succes
    Jose
    beantwoord
  • Heb onlangs een uitstekende, zeer nauwkeurige, digitale weegschaal gekocht voor een zeer acceptabel bedrag via internet: www.weegschaalboer.
    Veel succes!
    beantwoord
  • bij ons in belgie kun je weegschaaltjes kopen die tot tweehonderd gram gaan digitaal
    beantwoord
  • Lees in dit Forum nog al eens wat voor een weegschaal is goed en betaalbaar.

    Het boekje Doe maar... (uitgave van KLEI, maar helaas uitverkocht) geeft voor de zelfbouwer onder ons een goede inbreng.

    Kijk ook eens op de site van Pinearts http://www.pinearts.nl
    Geeft me als keramist een goede indruk op weegschaal gebied.
    beantwoord
  • eeen goede balans voor rond de 30 eur is te verkrijgen bij de Labshop in Twello tel 0571 276340
    Het is een kleine balans op 0,01g nauwkeurig
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.