ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > vervanging voor baRIUMCARBONAAT

Gaarne verneem ik of er een vervanger van bariumcarbonaat bestaat met dezelfde eigenschappen en niet giftig.
gevraagd

6 antwoorden

  • Beste Hubrecht,

    Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar in de literatuur wordt strontiumcarbonaat genoemd als vervanger van barium ("Strontium carbonate is often recommended as a substitute for barium to produce matte glazes. Use about 75% as much and test first to make sure color response is the same." citaat: www.ceramic-materials.com), maar je kan natuurlijk ook een bariumfritte gebruiken (bijv bij Keramikos BariumZinkfritte CH176). Een fritte is veiliger in het gebruik van het "rauwe" glazuur (dus bij het afwegen en glazuren van je biscuit). Uiteraard maakt zo'n fritte het gestookte glazuur niet veiliger voor lekken van barium onder invloed van zuren en logen, dan zou je dus strontium kunnen proberen. Succes met je proeven.

    Groetjes,
    Daniel
    beantwoord
  • Hallo Hubrecht,

    Strontiumcarbonaat is een niet giftige en goede vervanger voor bariumcarbonaat .
    In mijn ervaring heb je iets meer nodig om hetzelfde resultaat te behalen.
    Een friite zou ik niet doen omdat je met fritte meer invoegt dan barium alleen.
    Fritte is een samensmelting van meerdere stoffen die je dan ook weer moet inrekenen in je glazuurformule.

    Frans
    beantwoord
  • Frans, wat is 'iets meer' in dit verband?
    Ik heb een transparant basis glazuur (1260°C) met de volgende samenstelling:
    - Kaliveldspaat 35.9
    - Kaolien 16.7
    - Krijt 19.4
    - Kwarts 17.5
    - Bariumcarbonaat 6.4
    - Calciumboraatfritte 3221 4.1
    - (Bentoniet 2.0)

    Uit genoemde veiligheidsoverwegingen zou ik de bariumcarbonaat willen vervangen door strontiumcarb.
    Met hoeveel strontiumcarbon. kun je naar jouw mening, met het beste resultaat, 6.4 bariumcarbon. vervangen?
    beantwoord
  • Als je op dezelfde segerformule wil blijven gaat je glazuur er zo uitzien Marjan

    37.1 kaliveldspaat
    18.1 kwarts
    17.2 kaolin
    20.1 krijt
    4.2 calciumboraat (fr3221)
    3.3 strontiumcarbonaat.

    In de praktijk blijkt dat je iets meer strontiumcarbonaat nodig hebt om dezelfde glans te krijgen.
    Hoeveel hangt af van de stookduur enz enz
    Dat moet je dus proefondervindelijk vast stellen

    Frans
    beantwoord
  • Bedankt Frans. Binnenkort ga ik er een proefplaatje mee stoken.
    beantwoord
  • Ik heb gisteren de proefplaatjes uit m'n oventje gehaald en het door jou 'omgebouwde' barium recept van mij, is er perfect uitgekomen.
    Het resultaat is een mooi glanzend transparant glazuur voor 1260°C, maar niet té glanzend. Het is een mooi transparant basisglazuur geworden.
    Hartelijk dank voor je hulp!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.