ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > vervanging voor baRIUMCARBONAAT

Gaarne verneem ik of er een vervanger van bariumcarbonaat bestaat met dezelfde eigenschappen en niet giftig.
gevraagd

6 antwoorden

  • Beste Hubrecht,

    Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar in de literatuur wordt strontiumcarbonaat genoemd als vervanger van barium ("Strontium carbonate is often recommended as a substitute for barium to produce matte glazes. Use about 75% as much and test first to make sure color response is the same." citaat: www.ceramic-materials.com), maar je kan natuurlijk ook een bariumfritte gebruiken (bijv bij Keramikos BariumZinkfritte CH176). Een fritte is veiliger in het gebruik van het "rauwe" glazuur (dus bij het afwegen en glazuren van je biscuit). Uiteraard maakt zo'n fritte het gestookte glazuur niet veiliger voor lekken van barium onder invloed van zuren en logen, dan zou je dus strontium kunnen proberen. Succes met je proeven.

    Groetjes,
    Daniel
    beantwoord
  • Hallo Hubrecht,

    Strontiumcarbonaat is een niet giftige en goede vervanger voor bariumcarbonaat .
    In mijn ervaring heb je iets meer nodig om hetzelfde resultaat te behalen.
    Een friite zou ik niet doen omdat je met fritte meer invoegt dan barium alleen.
    Fritte is een samensmelting van meerdere stoffen die je dan ook weer moet inrekenen in je glazuurformule.

    Frans
    beantwoord
  • Frans, wat is 'iets meer' in dit verband?
    Ik heb een transparant basis glazuur (1260°C) met de volgende samenstelling:
    - Kaliveldspaat 35.9
    - Kaolien 16.7
    - Krijt 19.4
    - Kwarts 17.5
    - Bariumcarbonaat 6.4
    - Calciumboraatfritte 3221 4.1
    - (Bentoniet 2.0)

    Uit genoemde veiligheidsoverwegingen zou ik de bariumcarbonaat willen vervangen door strontiumcarb.
    Met hoeveel strontiumcarbon. kun je naar jouw mening, met het beste resultaat, 6.4 bariumcarbon. vervangen?
    beantwoord
  • Als je op dezelfde segerformule wil blijven gaat je glazuur er zo uitzien Marjan