ALGEMEEN > Meet- en regelapparatuur > pyrometer van thermokoppel en multimeter

ik zou ook zelf men pyrometer willen maken, ik heb een thermokoppel voor 75 euro (zonder keramieken buisje, waar kan ik dat apart kopen ? in belgië) en ga me een multimeter kopen, op wat moet ik letten zodat thermokoppel en multimeter te combineren zijn (dat ern °c op die multimeter moet staan weet ik), ivm weerstand ofzo .. ? (tips voor betaalbare multimeters zijn ook welkom !!)
gevraagd

5 antwoorden

  • ik kan je een multimeter en thermokoppel tot 1200 graden bezorgen. De temperatuur is direct afleesbaar
    demultimeter is ook los te verkrijgen. groetjes marc
    beantwoord
  • bedankt, wat kost de multimeter apart .. ? ik wil eigenlijk liever voor hoger dan 1200° maar er werd mij verteld dat thermokoppels voor tot 1200° in de praktijk tot 1300 verdragen .. iemand hier ervaring mee ?
    beantwoord
  • Hallo Marjolein, alle benodigdheden om een pyrometer te maken kan je vinden bij Bercu in Antwerpen aan het Noordschippersdok.Is veel goedkoper dan wanneer je het kant en klaar in een keramiekwinkel koopt.
    Groetjes, Ingrid
    beantwoord
  • Hoi marc, wat moet de multimeter kosten? Groetjes, Marloes
    beantwoord
  • Hallo Marjolein.
    De thermokoppels voor 1200oC,zijn overwegend van het type K.
    K thermokoppels hebben een meetrange tot 1372oC.
    Zelf gebruik ik deze ook in een keramiekoven tot 1320oC,echter door de schadelijke atmosfeer gaan ze dan (slechts) ongeveer 50 keer stoken mee,deze koppels zijn in opbouw keramisch buisje met daarin de twee draden en aan het uiteinde(Ovenzijde)open.
    Je kunt ook K koppels kopen welke in een gesloten keramische huls e.o een metalen huls zijn opgesloten,deze zijn echter wel een stuk duurder maar gaan door de opbouw veel langer mee.
    Echter het meest gangbaar in keramiekovens is het Type S thermokoppel.
    succes
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.