ALGEMEEN > Stoken > zand op de klei en dan bakken, kan dat?

Hallo ,
ik heb in een winkel een hele mooie pot gezien ,waarvan het leek of er zand bovenop de klei zat.Heel mooi effect was het in ieder geval(ik hou van wat groffere effecten).Mijn vraag is nu of je op de klei gewoon zand of aarde kunt doen(misschien pot door zand heen rollen of zo) en dan kunt bakken? of smelt het zand dan?
Of heeft iemand een ander idee hoe je zo'n effect zou kunnen krijgen?

groeten Heleen
gevraagd

17 antwoorden

  • Hallo Heleen,

    Ik denk dat er een sinterengobe op gespoten is, dit geeft een heel ruw effect, het lijkt dan op fijn zand.
    In dit glazuur zit zoveel kleipoeder en zo weinig vloeimiddel dat het glazuur niet helemaal uitvloeit, maar wel goed aan de scherf hecht. Je doet dit na de biscuitstook.
    Recept:
    70% kleipoeder (ik gebruik meestal wb30PM, als je kaolien gebruikt krijg je helderdere, maar minder diepe kleuren
    15% Molochiet of gecalcineerde kaolien
    15% fritte (1451 of 1510)
    + kleurpigmenten of oxides
    beantwoord
  • Dank je Jose,
    lijkt me (ik begin net) een ingewikkeld recept,al die spullen heb ik niet eens in huis nog.Kun je dat met een kwast of spattend erop doen of moet dat gespoten worden?
    Het woord fritte kom ik in boeken wel eens tegen. Is dat qua kleur een neutraal iets?Het zit zeker in kant en klare glazuren er al in.
    Wat een vragen weer.Ik ga gauw een boek erbij halen!

    gr Heleen
    beantwoord
  • Hoi Heleen,

    Je kunt het kwasten, je krijgt dan wel een egale laag, maar ziet wel de kwaststreken, spuiten is mooier.
    Frittes zijn bewerkte grondstoffen voor glazuren, waardoor ze minder schadelijk zijn als dat je ze rauw in zou voeren, de schadelijke stoffen zijn als het ware ingekapselt.
    Qua kleur is het neutraal, maar sommige soorten frittes kleuren met sommige kleuroxides anders dan anderen.
    Denk bij het aanmaken van glazuren aan je veiligheid,
    handschoenen en een kapje met een P3 filter, het zijn allemaal niet zo heel lekkere stoffen.

    Succes

    Jose

    beantwoord
  • Ik zie dat ik de temperatuur bij het recept vergeten ben,
    meestal stook ik het op 1140 graden.
    beantwoord
  • Beste Heleen,

    zand op klei is geen enkel probleem.
    Het meest duidelijke voorbeeld daarvan zijn bakstenen.
    De oude techniek van handgevormde bakstenen:
    een bol klei wordt dor het zand gerold en in een bezande vorm gegooid.
    Een deel van het zand zal na het bakken loslaten, een deel blijft zitten.
    Dor het zand kunnen oxides gemengd worden om de kleur te veranderen

    groet
    Hans
    beantwoord
  • Dag Heleen,

    Zelf meng ik zand door mijn klei (aardewerk) heen ter versteviging, en dat gaat heel goed. Dus moet je het ook door zand heen kunnen rollen. Mijn gebakken keramiek gaat er juist vrij zacht door aanvoelen vind ik, maar ik meng het er ook doorheen, dus zit niet alles aan de oppervlakte. Veel succes.

    Groeten,

    Flora
    beantwoord
  • Hallo Heleen,
    wanneer je graag een grof effect bekomt dan kan je ook werken met klei met veel chamotte in. Als je werkstuk leerhard is dan kan je de oppervlakte afschrapen met
    b.v. een getande loemer. Zo bekom je een grof oppervlak.
    Groetjes,
    Ingrid
    beantwoord
  • Dank jullie allemaal voor de interessante reacties!
    Leuk dat dit forum zo goed gelezen wordt.
    Ik ga er mee aan de gang!
    Ik ben heel benieuwd!
    gr Heleen
    beantwoord
  • Hallo Hans, dus als ik het goed begrijp smelt zand niet, je blijft het zien en hoogstens valt er wat vanaf.Leuk! Ik ga het gauw proberen!
    bedankt, gr Heleen
    beantwoord
  • Dag Heleen,

    zand is hetzelfde als kwarts, het smeltpunt is ongeveer 1600 C.

    groet
    Hans
    beantwoord
  • Ik gebruik zand ook om te voorkomen dat geglazuurde werkstukken aan de ovenplaat bakt.
    beantwoord
  • om het zelfde te bekomen kun je ook chamote klei gebruiken je hebt daar grofe korrel en fijne korel de structuur is net als zand
    beantwoord
  • Dag Hans,
    ik ben nu een jaartje met klei bezig. Heb pas een oventje aangeschaft en probeer een aantal dingen.
    Dat met zand lijkt me wel wat om te proberen. Maar over wat voor zand heb je het dan?
    Ik neem aan dat je het zand al de eerste keer meebakt?
    Alvast bedankt voor je reactie.

    groetjes,
    Marie-José
    beantwoord
  • dag Marie-Jose,

    verschillende soorten zand hebben een verschillend efect
    Zilverzand bevat veel minder verontreinigingen en bakt dus witter dan metselzand.
    Ook is de grofheid van de zandkorrel is anders.
    Gewoon een proefje doen.

    gelijk de eerste keer meebakken is het beste, als je het zand in de natte klei drukt krijg je de beste hechting.
    Naderhand wil het niet meer vastzitten, daarom kan je het ook gebruiken om op je ovenplaat te strooien

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Vraagje voor Hans,
    kunt u een foto plaatsen, met het resultaat?
    lijkt mij en ik denk vele anderen leuk, Uw naam komt
    wel heel vaak voor in de antwoorden, heel veel kennis!!!

    groetjes
    beantwoord
  • helaas, in dit geval geen foto beschikbaar, niet alles wat ik weet is in de praktijk door mij uitgevoerd.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Mooi effect krijg je ook met baksteengruis. Een tennisveld in de buurt ? In de nog natte klei drukken ( bv. met een rol ), werkstuk inrollen, zoals Hans voorsteld. Na het bakken geeft dit een roodbruine grove spikkel.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.