ALGEMEEN > Stoken > glazuren na rookbrand

Hallo,

Na een antwoord van Frans Boot op een eerdere vraag van mij heb ik begrepen dat koolstof de hoge temperaturen waarop keramiek gebakken wordt niet overleeft. Ik zou graag een rookbrand willen doen (of smoren, zoals het ook wel eens wordt genoemd), in bv. een metalen emmer. Nou heb ik gelezen dat dit het beste gaat met bisquit gebakken producten. Nu is mijn vraag, kan je het daarna nog glazuren? Ik neem aan van niet, maar ik wou het toch even zeker weten. Ik doe de glazuurbrand trouwens op 1020 graden.

Groeten,

Flora
gevraagd

9 antwoorden

  • Dag Flora,

    Je hebt het goed ingeschat, als je het opnieuw stookt op 1020 zal veel of alles van het eerdere resultaat van het rookstoken verloren gaan.

    groet
    Hans
    beantwoord
  • Dag Hans,

    Dankjewel voor je reactie. Aangezien het aardwerk dat ik maak zonder glazuur poreus is, en het wel om gebruiksvoorwerpen gaat, zou ik het toch graag glazuren. Dan moet ik het geglazuurd gaan rookbranden, denk ik. Ik heb gelezen dat dit wel mogelijk is, maar moeilijker gaat dan bisquit. Denk jij dat dit veel uitmaakt?

    Groeten,

    Flora
    beantwoord
  • Hallo Flora,
    ik heb geleerd dat om te kunnen rookstoken, je werkstuk enkel bisquit gebakken mag zijn. Je werkstuk is dan nog poreus en kan zo de rook opnemen. Wanneer je werkstuk geglazuurd is dan kan het volgens mij geen rook meer opnemen. Wanneer je werkstukken gerookstookt hebt en het resultaat bevalt je niet, dan kan je het terug bisquitbakken en de rook is dan terug verdwenen.
    Groetjes,
    Ingrid
    beantwoord
  • Dag Ingrid,

    Bedankt voor je reactie. Dit is inderdaad wat ik al dacht. Ik heb gelezen dat je wel terra sigillata kunt gebruiken om je werk mee af te werken ipv glazuur bij een rookbrand. Ik ben hier informatie over aan het opzoeken, en meestal lees ik dat het ook waterdicht is. Dat is wel zo handig voor gebruikskeramiek. Misschien dat ik dat ga proberen.

    Groeten,

    Flora
    beantwoord
  • Hoi Flora,

    Ik weet niet precies wat je wilt. De stook die ik doe is gewoon een werk gepolijst, ingemeerd met meerdere lagen TS, tussentijds opgepoetst en bisquitgebakken.
    Daarna doe ik dit in een rookstook oid.
    Waterdicht is dit uiteraard niet.
    Ik denk dat alleen werken die met glazuren zijn bewerkt (en gebakken) waterdicht kunnen zijn.
    (Ik bedoel natuurlijk niet dat met hulpmiddelen de andere werken ook niet waterdicht gekregen kunnen worden.)
    Succes met je verdere experiment.
    Hanneke
    beantwoord
  • Hoi Hanneke,

    Dankjewel voor je reactie. Over terra sigillata lees ik steeds verschillende dingen, sommige boeken/sites zeggen dat het waterdicht is, andere zeggen dat het dat niet is en weer andere zeggen dat het bijna waterdicht is. Ik had wel verwacht dat het niet zo dicht zou zijn als glazuur, maar het moet (lijkt me) toch wel dichter zijn dan gewone klei. Ik maak gebruikskeramiek, dus waterdichtheid is op zich wel belangrijk, maar ik ben ook geinteresseerd in primitieve technieken. Bovendien vind ik het leuk als ik niet afhankelijk ben van glazuur, ondanks dat ik aardewerk maak. Ik ga het denk ik gewoon uitproberen.

    Groeten,

    Flora
    beantwoord
  • Hoi Flora,

    Terra Sigillata is een waterdunne kleislib. Alleen het zuiverste deel van de klei zit hier nog in.
    Ik bak mijn werken bisquit op 960 graden met de TS erop. Ik heb net even een proefje voor je gedaan. Een klein vaasje voorzien van TS en al gestookt in de ton even gevuld met water. Na een tijdje zie je de wanden donkerder kleuren van het vocht.
    Maar mogelijk is dat anders als je veel hoger bakt, alleen dan verdwijnt wel de glans van de TS.
    Succes,
    Hanneke
    beantwoord
  • Dag Hanneke ,

    Enkele vragen?
    Heb je misschien een afbeelding van het proefje .
    Is rookstuk, raku, een vereiste om de kleuren te krijgen.
    Kan je Terra Sigillata zelf maken?

    Ik ben razend Benieuwd.

    bvd
    Grtjs Jan



    beantwoord
  • Hoi Hanneke,

    Wat aardig van je dat een proefje voor me hebt gedaan, dankjewel. Wat terra sigillata was wist ik al, maar toch bedankt voor je uitleg. Ik moet zeggen dat het mij er op dit moament vooral om gaat of je met deze technieken schaaltjes, borden ed kunt maken om van te eten. Al moet ik zeggen dat ik ook drinkbekers wil maken, en dan heb je weer met vocht te maken. Op dit moment bak ik mijn bisquit op 950 graden, en doe ik de glazuurbrand op 1020 graden. Ik kan inderdaad wat met temperaturen experimenteren.

    Groeten,

    Flora
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.