ALGEMEEN > Gips > Lossingsmiddel gietmal

Mijn vraag is wat jullie voor lossingsmiddel gebruiken bij het maken van mallen.
Ik heb een perfecte eerste helft gegoten, maaar na het gebruik van zeep of olie, krijg ik lelijke plekken (putjes, maar die niet het gevolg zijn van lucht in de gips) op de gips en de plaats waar zich het afgegoten object zich bevond.
Nu vraag ik mij af, doe ik er teveel zeep of olie op zodat die weggespoeld wordt en dus een lelijke afdruk geeft?
Kan ik beter een ander lossingsmiddel gebruiken?
Heeft er iemand tips?

19 antwoorden

  • al vaseline geprobeerd?, werkt prima.
    succes
    beantwoord
  • vaseline heeft een goed resultaat gegeven!
    Bedankt.
    beantwoord
  • hallo Marion
    zelf maak ik mijn zeep al 25 jaar als modelleur
    vaseline sluit het gips af waardoor problemen kunnen ontstaan met het aanzuigen van de klei die in de vorm woord gegoten.
    hier het resept
    op 3 lieter water 1 stuk sunlicht zeep
    schaaf de zeep fijn en kook dit net zo lang tot het is opgelost laat dit 24 uur afkloelen
    klop het na het afkoelen op (ik doe dit met een verfmenger op een boormachine ) als het mooi wit en soepel is meng er dan 3/4 lieter slaolie door en je zeep is klaar voor gebruik
    zet nu je model ruim in de zeep voor gips moet dit een paar uur er in staan met tussen door regelmatig opnieuw in zepen
    na een paar uur al het zeep er afhalen met de kwast zo dat je geen zeep meer ziet,en het gips zal goed lossen
    gooi het zeep wat je er afhaald weg niet meer gebruiken

    veel sucses
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ik gebruik meestal vet voor bakvorm van Baukje. Zit in een spuitbus. Makkelijk in gebruik en tot op heden voldoende geweest. Was een tip van een vriendin ik speel hem bij deze door..
    Succes
    beantwoord
  • Ook is het raadzaam om kunststof-sleuteltjes te gebruiken om de kans van insnijden van de gipssleutels uit te sluiten.

    Wat bedoel je met gipssleutels? Ik ben een beginner sorry maar ik snap het niet.
    beantwoord
  • Karin, op de foto met mal van Lukas zie je aan de rand een positief en een negatieve opstand die in elkaar passen. Dit is om de twee delen op zijn plaats te houden. Dit zijn de ' sleutels '. OK voor gieten, maar er bestaan ook plastiek noppen die zo in elkaar passen en mee worden ingegoten. Er bestaan verschillende groottes in naar gelang het werk. Vrij eenvoudig in gebruik maar wat moeilijk de werkwijze zo te beschrijven. Navragen bij je leverancier grondstoffen en gereedschap en kijk gelijk ook of ze een handig boekje over dit onderwerp hebben.
    beantwoord
  • Nathalie, er bestaat ook zoiets als losmiddel in spuitbus voor het verwerken van polyester. Vosschemie heeft dit zeker. Is op basis van vloeibare paraffine denk ik. Werkt zoals vloeibaar boenwas.
    beantwoord
  • Hallo allemaal,

    Het recept van Lucas werkt erg fijn vind ik. Wil nu een nieuwe portie maken, maar sunlight zeep is hier nergens meer te koop. Kan ik ook ossengalzeep gebruiken?
    beantwoord
  • Marion ik heb nog heel veel mallenzeep van dat recept.
    Geen idee of je in de buurt woont of misschien van plan bent naar Keramisto te gaan. Ik wil met alle plezier een pot meenemen voor je.
    Laat maar weten!

    beantwoord
  • Dat is aardig van je, maar ik ben er niet op Keramisto.
    Ik woon in Oisterwijk, maar ben ook vaak in Valkenswaard....
    beantwoord
  • Ik woon in Velp (bij Arnhem) Dat is helaas niet in de buurt.
    beantwoord
  • Hoi Marion

    het zeep is te krijgen bij supermarkt Plus

    groetjes
    Lucas
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Ik heb deze discussie gevolgd over het gieten in en lossen van gipsmallen; en wat ik me nu afvraag of de oplossingen die aangedragen worden ook gelden voor het gebruik van de gipsmal om klei in te drukken en die in leerharde staat eruit te halen.
    beantwoord
  • Hallo Lies,
    Nooit een lossingsmiddel voor drukvormen gebruiken.
    De gips is poreus en neemt vocht op uit de klei waardoor deze leerhard wordt.
    Gr. Piet
    beantwoord
  • Lies, nog even voor de duidelijkheid: het losmiddel enkel aanbrengen op die delen waar een volgend gipsdeel op gegoten wordt. Voor drukmallen is vloeibare was of paraffine beter dan een zeepoplossing. Zie eerdere postings. Het kleiobject er zo snel mogelijk uithalen en niet wachten tot het dit lederhard is. Meestal gaat dit reeds na een uurtje. Indien het wat blijft plakken, dan kun je met een rubber hamer aan de overzijde waar het blijft kleven de mal even bekloppen. Zo lost de klei zeker. Indien het een schaalvorm betreft, kun je deze met een prop zachte klei de schaal opnemen doordat deze prop door verkleving met het schaaltje als zuignap zal functioneren.
    beantwoord
  • Ben wel op de Keramisto geweest Let.
    Vond je werk heel erg mooi!
    Hoop dat het succelvolle dagen voor je zijn geweest!
    beantwoord
  • Dankjewel! Het waren zeker succesvolle dagen! Ik heb er van genoten.
    Hoop volgend jaar weer geselecteerd te worden!
    Had maar even gezegd dat jij het was, had ik wel leuk gevonden! :-)
    beantwoord
  • bij de JUMBO hier is de zeep ook te koop.
    beantwoord
  • Let: misschien een idee voor volgende jaar als jij weer geselecteerd wordt en misschien ook anderen die veel op het forum zitten: meld even dat je eraan komt!
    Volgende jaar ga ik zeker weer kijken!
    Ik vond dat er veel kwaliteit was, en ook zeer bijzondere objecten!
    Groeten Ginie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.