ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > barsten bij drogen

hallo iedereen,ik ben een beginnende kleier en ik maak kleirolpotjes,maar nu zijn er sommige die barsten als ze drogen of bijna droog zijn.Ik heb al geprobeerd om ze op een koelere plaats te zetten wat al veel beter is maar toch zijn er soms nog die barsten.Iemand een tip voor me?
gevraagd

3 antwoorden

  • Steven.
    Ik neem aan dat de barsten/scheuren, tussen de rolletjes zitten??
    Dan krijg ik de indruk dat de rolletjes onderling de kans krijgen om te krimpen. Dat veroorzaakt mogelijk de barsten/scheuren.
    Rolletjes behoren goed aan elkaar gezet te worden.
    Zelf tik ik met een latje ieder rolletje vast.
    Daarnaast is het belangrijk om ook de binnen en buitenkant goed aan elkaar te zetten.
    Ik heb het idee dat het bij jou niet aan het droogproces hoeft te liggen.......

    Succes.
    Marrie.

    beantwoord
  • Maar Steven,
    Als het nu niet zo is dat de rolletjes niet goed vast zitten en de scheuren wel komen door het drogen, kun je beter de potjes langzamer laten drogen. Zet je werk weg onder een plasticzak en laat het op die manier langzaam drogen. Zelf laat ik het werk meestal een paar dagen onder een eerst afgesloten en later iets meer geopende plasticzak staan en laat het werk daarna zonder zak verder drogen alvorens het bisquit te bakken.
    Succes,
    Hanneke
    beantwoord
  • Ja,de barsten zijn waar de rolletjes aan mekaar zijn gezet,heb daar ook al aan gewerkt aan het beter aan elkaar zetten waardoor er zo ook al verbetering is,toch nog eens een enkeling die durft te barsten,alvast bedankt voor het snelle antwoord.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.