ALGEMEEN > Klei - algemeen > spikkels in zwartbakkende klei

Hallo, kan iemand mij zeggen hoe ik in zwartbakkende klei (aan 1200°) stukjes (zoals mangaankorrels in witbakkende klei) kan inwerken op bepaalde plaatsen, ik denk aan blauwe of groene stukjes of misschien witte? Heeft iemand dit al geprobeerd?

Groetjes
gevraagd

5 antwoorden

  • Ik heb het nog niet geprobeerd Lilianne maar kaolien mengen met een bodystain en een papje van maken laten drogen en dan grof korrelen dat door je zwarte klei mengen lijkt me wel een mogelijkheid.

    Frans
    beantwoord
  • Hoi Liliane,
    Ik heb even voor je gegeken in het boek Naked Clay, daar staan veel werken in, zoals de titel al zegt zonder glazuur. Enkele hebben toevoegingen waardoor spikkels ontstaan.
    Wat ik begreep is dat er gewerkt wordt met gekleurd, gebakken porcelein en ook met glas.
    Er worden 2 soorten glas genoemd: Borosilicate en Ballotini glas.
    (Bij google kun je deze vinden).
    Ik weet niet of je iets met deze info kunt doen, maar wie weet.
    In ieder geval succes.
    Hanneke
    beantwoord
  • Ik ga testjes maken en ik zal hier het resultaat (als het gelukt is) zetten met foto. Ik heb iets met stukjes die net iets anders zijn dan de rest van het werk, en die stukjes bepalen de sfeer, soms het dromerige, de fantasie van het werk, ik wil alles proberen maar kan soms mijn gedachten niet volgen, heb veel inspiratie maar omdat ik nog werk, kan ik het niet uitvoeren, is dat bij jullie ook zo?
    beantwoord
  • Hallo Liliane
    er bestaat ook klei met stukjes piriet in en die geven ook spikkels mvg Dirk
    beantwoord
  • Bedankt, het staat in mijn boekske, ik ga het ook uittesten, ik weet weeral wat gedaan en als het dan een goed resultaat geeft, ben ik een gelukkig mens, groetjes en een goed weekend!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.