ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > rode kleurpigment.

Ik heb vorig jaar in Milsbeek, op de keramiekmarkt, een rode kleurpigment gekocht, (van Keramikos) waar ik nu pas de kans voor had om wat meer mee te gaan experimenteren.
Op de verpakking staat géén nummer, dus mísschien wordt dát lastig??

Eén werkstukje is uit de raku gekomen en is beige-geel/ bruin. ( dus géén spoor van rood maar héél mooi én verrassend geworden maar óók anders dan verwacht, maar beslist niet teleurstellend!!)
Een volgend werkstuk die dezelfde behandeling heeft gehad en waarbij exact dezelfde klei en glazuur is gebruikt, is écht bruin - écht niet rood en hier en daar een héél klein beetje geel. (nauwelijks te waarnemen en vanuit bovenstaand was ik toch een beetje teleurgesteld!!)
Deze kleurpigment roept bij mij 3 vragen op:
1. Het kan toch niet zo zijn dat de reductie hier invloed op heeft gehad ???
2. Zou ik op basis van gerstley-nepheline nog iets toe moeten voegen aan het glazuur om méér richting rood te gaan ?? ( raku-gestookt)
3. Heb ik geen kans van slagen met rood, met deze samenstelling (als het een raku-stook betreft) omdat ik een hogere temperatuur nodig heb, om hiervan een bepaald rood te mogen verwachten??

Ik ben benieuwd, wie ervaringen /kennis heeft met deze "algemene" kleurpigment.

Marrie.


gevraagd

13 antwoorden

  • Beste Marrie,

    wij gebruiken veel kleurpigmenten.
    Meestal oxideredn omdat dan de kleur goed is.
    We hebben ook proeven gedaan reducerend. Het meerendeel van de kleuren wordt zwakker of verdwijnt.
    Sommige kleuren blijven echter goed.

    onze kleurpigmenten kopen we bij Jaeger in duitsland

    groet
    hans
    beantwoord
  • Hans.

    De kleuren geel, groen en blauw komen bij mij goed uit de raku.
    Deze kleuren geven tot nu toe geen probleem.
    Mag ik vragen op welke temperatuur je de rode kleurpigment stookt?? Ik wil natuurlijk wel graag dit kleurpigment eerst op maken voordat ik overga op een andere. Wel houd ik je informatie in gedachten.

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • dag marrie

    wij stoken het to 1240 C
    in reductie blijft het rood
    KP3022 is het nummer.

    als de glazuur te dik zit geeft het een sinaasappelhuid

    groet
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Marrie,

    Ik heb dit rode pigment ook gekocht, tenminste als het er een beetje bruin uitziet, vorig jaar of dat jaar daarvoor al. Ik heb er niet veel mee gedaan, maar wat ik ermee gedaan heb, lijkt erg veel op dezelgfde proeven met ijzeroxide en het lijkt er ook op.

    succes

    Jose
    beantwoord
  • Hoi Hans,

    Stoken jullie alle raku op zo'n hoge temperatuur, of allen die met het rode glazuur?
    Zelf stook ik tot 1040.

    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Dag hanneke,

    ik gebruik het pigment alleen in mijn steengoed glazuur.
    bij raku gebruik ik het niet

    groet
    Hans
    beantwoord
  • Ik hoop komend voorjaar/zomer wat meer tijd te vinden om te experimenteren met rood.
    Met de kennis die ik denk te hebben en met deze informatie denk ik aan een nieuw basis glazuur en een andere stook temperatuur.
    In ieder geval tot zover bedankt en ik sta natuurlijk altijd open voor eventueel meer informatie.

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Dag marrie,

    Ik heb verschillende keren het tulpenrood van keramikos gebruikt. Mijn ervaring is dat je langzaam moet stoken tot 1000 graden.

    Met vriendelijke groet, Margriet Zwarthoed
    beantwoord
  • Oké Margriet, dát is leuk!!!!
    Heb je er toevallig ook een foto van, waarvan je bereidt bent, om die op te sturen??
    Want wát is tulpenrood hé??
    Maar ik kan natuurlijk ook even op internet kijken of in de catalogus.
    Ik verwacht echter dat de foto een duidelijker beeld zal tonen als het hier om raku gaat.

    Tot zover bedankt!
    Marrie.
    beantwoord
  • Dag marrie,

    helaas heb ik geen foto van de objecten met het tulpenrood. Het is een vrij hederrode glazuur.

    Margriet
    beantwoord
  • Ik wil in gaan op alle bovenstaande berichten...
    Ik wil natuurlijk wél graag met dit kleurpigment gaan werken, want dát is de uitdaging...

    Van het tulpenrood van Margriet, ga ik eventueel de catalogus aanvragen of op internet kijken.....

    José: met 8 % toevoeging van mijn kleurpigment is het niet een béétje bruin, maar écht bruin....
    Ik bereik met inpolijsten met ijzeroxide een rood.
    We zouden minder moeten gebruiken dan 8 % kleurpigment in een glazuur, bij een 1000 graden stook, ( raku) als je gaat voor rood??????

    En dan is Hans er nog.... (last, but not least..)
    Ik denk nu dus te weten:
    Hans stóókt hoger.....
    Hans gebruikt minder kleurpigmenten én maakt gebruik van zuurstof tijdens de stook.
    Er worden mogelijk andere basis-grondstoffen gebruikt voor de glazuur.

    Mijn conclusie:
    - De rode kleur verdwijnt, of bereik je niet, dank zij een raku stook.
    - Ik ga met dit kleurpigment experimenteren met een electrische stook.
    - Ik ga hoger stoken.
    - Ik voeg andere grondstoffen toe aan mijn glazuur.
    ( dank zij de hulp van Frans in een andere discussie.)
    Bedankt allemaal en ik hoop komend voorjaar en zomer hier tijd voor te vinden.
    Eventuele aanvulling is natuurlijk altijd welkom.

    Groetjes: Marrie
    beantwoord
  • Dit potje is ook raku gestookt met tulpenrood van keramikos
    met G-boraat en nepheline.
    Wel dik opbrengen en langzaam naar 1000 gr stoken.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Echt een mooie kleur hoor, Margriet.
    Mag ik vragen hoeveel procent je hebt gebruikt in je glazuur??
    Ik ben nu wel erg belangstellend geworden....
    Eventueel zou ik het nog iets donkerder willen hebben maar dat moet wél kunnen natuurlijk.
    Vandaar de vraag hoe de procentverdeling is.......
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.