ALGEMEEN > Starten als keramist > Hoeveel percentage commissie berekenen?

Graag wil ik gedachtes horen over de commissie die je afdraagt over een verkocht werk. Ik heb me wel verdiept over de percentages en lees dat er 40% wordt afgedragen als de galerie moeite voor je doet in de vorm van adverteren.
30% is ook gangbaar heb ik vernomen, maar dan wordt er verder niets ondernomen in het voordeel van de keramist.
Nu is mijn vraag of de galerie van je mag verwachten om thuis de priizen van je werk zodanig aan te passen dat het niet een ál te groot verschil zal zijn tussen hun galerie en mijn expositieruimte thuis?
Hun gedachte hierover is dat zij niet willen overkomen als 'het onderste uit de kan te willen' en de mensen eerder rechtstreeks naar mij zullen gaan als het verschil
zo groot is. (40% ) Ik kan me hier wel iets bij voorstellen, maar ben toch onzeker, en zou graag wat meer te weten willen komen over dit onderwerp, hoe andere keramisten dit aanpakken, en hoe hierover gedacht wordt?
Groeten, Ria Beekers -Renders

5 antwoorden

  • dag Ria,

    Als je thuis onder de galerieprijs verkoopt is dat slecht voor de relatie met je galeriehouder.
    Voor de koper is het nl voordeliger om bij jou thuis te kopen dan bij de galerie, terwijl die op dat moment promotie voor je heeft gemaakt.

    Ander aspect, de galerie rekent zijn kosten om jouw werk te verkopen door, dat is het percentage dat je af moet dragen. Als je zelf je werk verkoopt draag je zelf die kosten. Dus is het ook logisch dat je daarvoor betaalt krijgt door de klant. Dus wat de galerie als commissie rekent verdien je dan zelf.

    groet, Hans
    beantwoord
  • Dag Hans,
    Dus aan de ene kant is het slecht voor je relatie met de galerie, maar aan de andere kant hoef ik niet aan hun verzoek te voldoen door mijn prijzen thuis aan te passen?
    Groeten Ria
    beantwoord
  • dag Ria,
    Je bent zelf vrij om te bepalen wat iets moet kosten.
    Als een galerie geen zaken met je wil doen omdat je een inconsistent prijsbeleid voert moet je dat dan ook accepteren.
    Ben je afhankelijk van de galerie voor verkoop dan kun je dus beter doen wat de galerie vraagt.

    groet, Hans

    ps ben benieuwd hoe anderen hier over denken
    beantwoord
  • Ha Ria en Hans,

    Mijn zienswijze is om de zelfde prijs te handhaven, thuis en bij de galerie. Ook ik vind net zo als Hans dat je zo een eerlijke verhouding krijgt met de galerie. Zij doen werk voor je, benaderen (eventuele) klanten, hun huur, salaris, drukkosten .........etc.
    Waar ik wel moeite mee heb, is dat de galerie's een x bedrag vragen, varieert tussen de 200,- en 400,- euro om te mogen exposeren bij hen, en daarna komt hun provisie bij eventuele verkoop nog. Ik vind ditzelf een heel bedrag. Ik heb een keer uitgerekend en bij verkoop van 4 grote werken van zo'n 400,- euro, en dat is bij keramiek en hoge prijs, draai je pas winst. Keramiek is natuurlijk niet te vergelijken met schilderijen, die kunnen meer vragen voor hun werk. Dus die zijn eerder uit de kosten, lijkt me. Wat vinden jullie van deze opstelling van de galeriehouder en wat doen jullie hiermee?
    groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Hoi Jeltje,
    Gedeeltijke ben ik het met je eens. Maar in ieder geval reken ik niet de btw van 19% door, dus dat betekent al een korting van zeg 20%.
    Daarnaast vind ik dat de Galerie meer kosten maakt dan ikzelf, dus een extra korting van 5 - 10% vind ik gerechtvaardigd.
    Overigens wel zo, dat mensen die via de galerie komen deze 5 - 10 % niet krijgen. (Ja mogelijk wat moeilijk, maar ik leef er goed bij en krijgt de galerie altijd een provisie.)
    Met de extra bijdrage van 200 - 400 heb ik inderdaad wat moeite.
    Wel is het zo dat er galeries zijn die hun commissies lager stellen hier door, bijv. op 20 - 25%.
    Dat kan interessant zijn, of niet?
    Ligt aan hetgeen je gaat aanbieden.
    Hoop dat er meer ervaringen zijn.
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.