ALGEMEEN > Tips > hulpplaat

Wie kan mij vertellen,welke ondergronden geschikt zijn om klei op uit te rollen, zodat de rollen klei voor handgevormde potten e.d. niet blijft plakken?

8 antwoorden

  • Je kan op twee manieren aan het werk. Op een niet gelakte houten ondergrod gaat het goed zolang de houten plank niet te vochtigis. Zelf rol ik mijn plakken uit op een katoenen lap. Dit kan een stuk oud laken zijn maar ook oude theedoeken doen zeer goed dienst. Eens in de zoveel tijd was ik de lappen uit in de wasmachine. Gaat erg goed

    Groetjes Iris
    beantwoord
  • Goede morgen Iris,
    Bedankt voor je tip, ik ga het uitproberen. Weet je misschien ook of er heden ten dage nog watervast hardboard bestaat?
    Groetjes, Willy
    beantwoord
  • Hallo,

    je kan het beste rollen uitrollen op een ongelakte houten ondergrond. Als je plakken uitrolt kun je ook gebruik maken van diezelfde plaat maar dan met een lap katoen onder de plak zodat je deze makkelijk kan keren. Zelf heb ik een watervast verlijmde multiplexplaat van 25mm dik genomen. Aan de voorkant heb ik een lat geschroef zodat hij niet weg kan glijden over de tafel. Maak de plaat wel voldoende groot.

    Groetjes Iris
    beantwoord
  • Ik heb nog nooit van watervast hardboord gehoord, wel van watervast multiplex, wellicht is dat wat je bedoeld. Dit is gewoon te koop bij iedere doe het zelf zaak. Succes

    Iris
    beantwoord
  • Op school werken we op een gipsplaat 5cm.dik,deze neemtgoed vocht op.Ook ideaal om je recupklei uit te laten lekken.Groetjes Vera
    beantwoord
  • Gipsplaten!
    beantwoord
  • in de reacties miste ik een erg goede hulpplank
    nl een stuk watervast multiplex waarop een stuk textiel (b.v. canvas) is gelijmd.
    Extraatje is de textuur van het canvas
    Een deegrol met een stuk canvas werkt ook prima.

    Het grote voordeel is dat je veel langer kunt doorwerken als je rol en de plank vochtig worden.

    veel succes.
    beantwoord
  • Bedankt iedereen voor de adviezen.
    Op canvas uitrollen gaat prima!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.