ALGEMEEN > Techniek > Kleiplaten en meerdimensionale figuren

Ik ben bezig met kleiplaten en daarop meerdimensionale figuren. Zou daarover graag wat meer techniek willen leren. Zoek ik dit het beste in een boetseerboek?

3 antwoorden

  • Hallo Tiny,

    Je kan de geboetseerde figuurtjes vast 'lijmen' aan de kleiplaat met een kleipapje.Niet alleen het boetseren is van belang maar ook het bakken.

    Maak eerst wat proeven op kleiner formaat, waar je niet veel werk aan hebt.Gebruik klei met chamotte.

    Rob
    beantwoord
  • Hai Rob,
    Bedankt voor je reactie. Een kleipapje heb ik al gedaan, maar kun je dan figuurtje op figuurtje plakken. Wat doet dit met de krimp? Hoe houd ik het vlak, ik bedoel dat het niet kromtrekt? Je kunt er immers niets bovenop leggen.
    beantwoord
  • Je kunt de figuurtjes op een tegel,op elkaar, of 'grondplaat' plakken.Het geeft geen problemen met de krimp,als de tegel en het figuurtje in het zelfde droogstadium verkeren(net leerhard).

    De boel kan wel flink gaan kromtrekken,in ieder geval gewalkte klei gebruiken.Je kan op delen van de grondplaat wel wat leggen(de hoeken).Voor een figuurtje (afhankelijk van de vorm)kan eventueel een ondersteuning gemaakt worden.Niet elke (samengeplakte)vorm is even gevoelig voor kromtrekken.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.