ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > zachte boraxfritte

Kan me iemand zeggen wat zachte boraxfritte is?
Kan ik dan voor in de plaats ook boraxfritte gebruiken die je op 900°-1100°C kan stoken; Het is voor in een koperglazuur te gebruiken.
Bedankt Lievie

4 antwoorden

  • Natriumboraat of borax bestaat uit natriumoxyde en boorzuur.
    Omdat deze grondstof oplosbaar is in water wordt het samen met kwarts op hoge temperatuur gesmolten.
    De hardheid van de fritte hangt af van de hoeveelheid kwarts die in de fritte is verwerkt.
    Weinig kwarts is zachte boraxfritte.
    Als je een hardere boraxfritte wil gebruiken zal je in het glazuurrecept wat minder kwarts moeten gebruiken

    Frans
    beantwoord
  • Frans,
    Als ik het goed begrijp, wordt zachte boraxfritte op 900°-1100° gestookt omdat het weinig kwarts bevat. Dus in de boraxfritte voor 1030°-1180° zal meer kwarts zitten? Of is dit fout? Er zijn zo veel verschillende boraxfritte dat ik er op den duur niet meer aan uit kan. Ik gebruik dit voor koperglazuur en op mijn recept staat dat ik bij boraxfrit nog kwarts moet bijdoen. Moet dit en waarom? Welk is de invloed op het resultaat?
    Lievie.
    beantwoord
  • De boraxfritten die ik ken hebben een smelttemperatuur tussen de 550 en 650 graden celcius Lieve.
    Er dienen dus meerdere stoffen aan worden toegevoegd om er een glazuur van te maken op 1000 graden en meer smelt.
    Kwarts is HET bestanddeel van een glazuur samen met b.v. nartuimoxyde een glas vormt.
    Zonder kwarts geen glas.

    Frans
    beantwoord
  • Bedankt Frans,
    Ik heb het begrepen.Kan nu het glazuur maken!
    Lievie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.