ALGEMEEN > Techniek > manier om klei door te kneden zonder lucht

Aangezien ik veel rugklachten heb (en ik onlangs bevallen ben), vroeg ik mij af of het mogelijk is om klei op een ander manier door te kneden zonder lucht. (dit is namelijk erg zwaar voor mij en moet ik bezuren met pijn in mijn rug.
Zou het lukken als ik mijn gedroogde klei tot poeder maal, water toevoeg en daarna erdoor ga met een mixer met kneedhaken?
Iemand nog tips?

2 antwoorden

  • Hoi Marion,

    Met 'klei kneden zonder lucht' bedoel je, neem ik aan, het doorkneden van de klei dat je doet voordat je ermee gaat werken. Zelf heb ik overigens geleerd dat, om de luchtbellen eruit te krijgen, het vooral belangrijk is dat je met de klei na het kneden hard tegen de ondergrond slaat. Zo doe ik het ook altijd. Als je het zwaar vindt, zou je misschien steeds kleine hoeveelheden kunnen doen. Ik zelf doe het ook altijd zittend, dus dan is het minder belanstend voor je rug. Misschien is dit lastig als je grote dingen maakt, en veel klei nodig hebt, maar je zou het kunnen proberen.

    Groeten,

    Flora Unger
    beantwoord
  • Beste Marion,

    Is het voor klei met of zonder chammotte of beide ?
    Voor draaien of handvormen.

    Algemene tips voor het kneden:
    - staand kneden is beter dan zittend kneden
    - werkblad stabiel en of de juist hoogte
    - een voet van de grond op eenhoogte van 15 cm zorgt dat je bekken kantelt.
    - maak gebruik van de zwaartekracht door met je lichaam(sgewicht) te kneden, dus niet alleen met je armen en schouders.


    ad2
    Wat is ideaal:
    als je rechtop staat, je armen langs je lichaam naar beneden, je handen naar voren gestrekt met de handpalmen naar beneden.
    De afstand tussen vloer en handpalm is de ideale werkhoogte om te kneden.

    Als het werkblad hoger is werk je vooral op spierkracht, als het werkblad lager is wordt je rug steeds zwaarder belast.

    groet
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.