ALGEMEEN > Foto op keramiek, transfers etc. > monoprint

Hallo

Ik ben aan het experimenteren met monoprinten op porselein. Ik heb oxides gemengd met water om hiervan een print te maken maar mijn tekening wordt hier en daar te vlekkerig. Misschien moet ik iets anders dan water gebruiken. Heeft iemand een idee of nog verdere tips uit eigen ervaring?

7 antwoorden

  • Hallo Raes,

    Ik zou een 'niet drogend' medium op waterbasis gebruiken voor de print.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo

    Bedankt voor je reactie. Heb je een naam of een merk voor dit product zodat ik bij winkels navraag kan doen?
    beantwoord
  • RCP-WIPE-OUT MEDIUM van Scherning nr. 102.

    Rob
    beantwoord
  • Beste Raes,

    Ik heb geen tip voor je, maar wel een vraag.
    Mijn man tekent erg veel en we hebben al heel lang het idee om deze tekeningen met monoprinten op porselein te zetten. Hij heeft wel monoprints gemaakt met olieverf, maar nog nooit met keramiek.
    Zouden we van je kennis gebruik mogen maken ?
    Kan je heel kort je werkwijze beschrijven ?
    Alvast hartelijk dank,
    Lisette Langeveld
    beantwoord
  • Hallo Lisette

    Ik ben nog volop aan het experimenteren maar ik heb nog geen resultaat waar ik tevreden over ben. Maar ik wil je graag vertellen hoe ik te werk ga en dan zie je zelf maar of je er iets mee kan doen.
    Ik meng een oxide met water tot een waterige pasta. Hiermee schilder ik op een waterafstotende plaat (vb. witte meubelplaat) een vlak ter grote van de tekening die ik wil maken. Als het opgedroogd is, leg ik een blad papier erop en dan maak ik een tekening. Dit blad leg ik met de bedrukte zijde op een lap klei (mag niet droog zijn!) en wrijf hierover zodat de tekening op de klei komt te staan. Veel succes ermee en misschien wil je laten weten hoe het gegaan is.
    Groetjes,
    Nausika
    beantwoord
  • Ik heb goede resultaten met de volgende methode;

    Op een vel dik soepel plastic(ik gebruik hier ringband envelop mappen voor van de hema)breng ik een laagje Lascaux nr 2035 wateroplosbaar medium aan.Dit laat ik drogen.Hierop schilder ik met onderglazuur gemengd met sjerning 's medium nr 100.De beschildering laat ik drogen en is gefixeerd(ik kan er nu gewoon met mijn vinger overheen gaan).

    Nu de beschilderde zijde op klei leggen en de afbeelding komt op de klei te staan zonder enige uitloop.

    Ik gebruik plastic (doorzichtig)zodat ik een print(in spiegelbeeld)er onder kan leggen,en kan overtrekken.Na de druk is de plastic afwasbaar en herbruikbaar door weer opnieuw in water oplosbaar medium op te brengen.

    Rob
    beantwoord
  • Pen en inkt variant,benodigheden;
    -Een potloodtekening of print van een tekening in spiegelbeeld.

    -Over de tekening wordt breed doorzichtig plakband geplakt(verkrijgbaar in bouwmarkt of kantoorboekhandel)of maskeerfolie voor airbrush.

    -Van zwart onderglazuur gemengd met sjerning 's medium nr 100 en water wordt een inkt gemaakt voor de kroontjes pen.

    Met pen en inkt kan nu de potloodtekening worden overgetrokken op de plastic laag.Als de pentekening droog is fixeren met haarspray(eventueel er nog bovenop een laagje in water oplosbaar Lascaux medium nr 2035).

    De potloodtekening is(door het plastificeren)afwasbaar en is herbruikbaar,echter de pentekening erop moet steeds voor elke druk opnieuw aangebracht worden.
    De beeldzijde op klei leggen en de pentekening komt op de klei te staan.

    Rob


    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.