ALGEMEEN > Ovens > Wat geeft schade aan electr. oven?

Welke stoffen (zoals b.v. zout) mag ik niet gebruiken in een electrische oven? Ik lees net dat je een werkstuk wél met soda mag insmeren, wat toch ook een zout is. Veroorzaakt HCl wel een reaktie waardoor de spiralen en het cement van de oven aangetast kunnen worden, maar doen carbonaten dat niet? Kan ik dus zonder problemen Na2CO3 (soda) en K2CO3 (potas) gebruiken? Welke chemische stof slaat er dan neer bij een zoutglazuur?
gevraagd

5 antwoorden

  • Soda of potas is gewoon te gebruiken in glazuren.
    de reden waarom we het niet doen is de oplosbaarheid in water van die stoffen.
    Er zijn voldoende andere stoffen die kalium en/of natrium bevatten.
    Anders is het gebruik van fritte waarin die stoffen zijn samengesmolten met kwarts en aluminium een alternatief
    Zout geeft bij verhitting het giftige chloorgas af en om de bovenstaande redenen gebruik je dat ook niet in een glazuur.
    Anders is het bij een zoutglazuur maar deze wijze van stoken is heel apart.
    Daarbij worden metaalzouten op een of andere wijze in de oven gebracht als de oven de(bijna) eindtemperatuur heeft bereikt.
    Door de verdamping van de zouten en een chemische reactie met in de klei aanwezige grondstoffen ontstaat zoutglazuur.
    Het natrium uit het zout gaat een verbinding aan met aluminiumoxide en siliciumoxide uit de klei.
    Dit is wel schadelijk voor de oven.
    De dampen zullen ook neerslaan op de spiralen en ovenstenen.

    Frans
    beantwoord
  • Dank je wel voor je uitgebreide en goede reaktie!
    Wat ik me nog wel afvraag, is het volgende: bij het fusen van glas wordt er wel borax Na2B4O7.10(H2O) op gedaan, om het sneller te laten smelten. Dit is ook een natrium-zout. Brengt dit dan geen schade aan ovenwand en spiralen? Hierbij zullen toch ook de zouten verdampen en neerslaan? Het natrium zou dan in dit geval toch een verbinding aan kunnen gaan met de siliciumoxide in de ovenwand?

    Selma
    beantwoord
  • Ik heb daar geen ervaringen mee Selma dus even een theoretisch antwoord
    Voor de spiralen weet ik het niet en wat de ovenwand betreft denk ik dat er weinig neerslag zal zijn omdat de borax langzaam opgaat in het glas.

    Voorwaarde bij een zoutglazuur is dat de temperatuur erg hoog is ik dacht rond de 1300 graden dat zal bij glas nooit het geval zijn.

    Frans
    beantwoord
  • Ik meen dat het niet de Na, maar de Cl is die als chloorgas elk metaal opvreet, dus ook spiralen. Een zoutoven met een schoorsteen in de buurt van een zinken goot o.i.d is dan ook geen succes. Zout ontleedt boven 1200 graden, de Cl verlaat de schoorsteen als HCl en de Na reageert met de klei die dan moleculair actief is (sinteren) tot een natriumsilicaat, wat een transparante glazuur geeft en een van de hardste die we kennen. Bij glas kun je volgens mij gewoon Na-verbindingen zoals jij die noemt gebruiken omdat dit op een lagere temp gebeurt en er geen Cl vrijkomt.
    beantwoord
  • Beste Frans en Bert,
    Jullie hebben me beiden verder geholpen. De oventemperatuur is natuurlijk van cruciaal belang. Die komt bij het vervormen van glas slechts tot 800 gr. Chloor zorgt voor een versnelde oxidatie: hierdoor zullen de spiralen heel snel wegvreten. Overigens geldt dat ook voor zout water b.v.. Als een zinken schoorsteen in de buurt van een zoutoven aangetast kan worden, zou dat dus door het chloorgas kunnen komen.
    Op het internet vond ik ook nog het volgende (i.v.m. open haarden!): Zoutzuur kan het metselwerk van de schoorsteen aantasten. Zout heeft de eigenschap te verdampen bij een temperatuur van meer 1250 º C.
    De chemische naam van zout is natrium chloride, bij verdamping in de oven ontstaat natriumoxide en zoutzuur; dit laatste verlaat de oven als gas. Hierdoor ontstaat een chemische reactie, de neerslaande dampen vormen natrium-aluminiumsilikaten op de oven en zijn inhoud. Bij een reducerende oven ontstaat naast zoutzuurgas ook nog chloorgas.
    Bij Wikepedia vond ik dat zoutzuur HCl is, en chloorgas is Cl2. Chloorgas is ook zwaarder dan lucht en zal dus neerslaan. Cl2 reageert met vrijwel elk element en is een zeer gemakkelijke zoutvormer.
    Na2CO3 (soda), K2CO3 (potas) en borax Na2B4O7.10(H2O) zullen geen zoutzuur of chloorgas vormen, en dus geen metalen aantasten, concludeer ik hieruit. Soda en borax zouden wel natriumsilicaten kunnen vormen i.c.m. de ovenwand. Welke temperatuur hiervoor nodig is blijft dus voorlopig een raadsel. Het lijkt erop dat deze boven de 1250 gr. moet zijn.
    Allebei heel erg bedankt!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.