ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > pigment toevoegen

Ik kreeg bij mijn tweedehands oven 3 zakken glazuur. Transparant, transparant craquele en transparant mat. Basisglazuren dus.
Kan ik daar zonder problemen welk pigment dan ook aan toevoegen of moet ik dan op een speciale samenstelling letten. En wat is dan globaal de verhouding?

En kan ik hier ook zomaar Cobalt of koper oid aan toevoegen?

Ik ben een absolute glazuurleek en eigenlijk van de kant-en-klare kleurtjes maar een beetje expirimenteren trekt me wel aan.

En dan heb ik nog een vraag. Wát is pendelen nu eigenlijk precies en waar is dit goed voor.

gevraagd

5 antwoorden

• Hallo Carol,

Je kunt zonder meer allerlei pigmenten toevoegen aan die glazuren
    Of je het gewenste resultaat krijgt is een tweede.
    Dat hangt vaak af van de ingredienten die in het glazuur zitten
    Koperoxide of cobaltoxide is ook mogelijk ook in combinatie met ijzeroxide.
    Pigmenten gaan tussen de 1% en 5% in de glazuur soms nog meer.
    Koperoxide meestal tot 3 % en coballt geeft bij 1% al een behoorlijk donker blauw.
    Koperoxide is een sterk vloeimiddel dus je matte glazuur kan bij toevoeging van koper wat gaan glimmen.
    Proefplaatjes meebakken met verschillende pigmenten en-of oxides geeft je een beeld van wat je verwachten kan.
    Pendelen is een middel om je oven een poosje op de eindtemperatuur te houden zodat de glazuren mooi kunnen uitvloeien enz.enz.
    De oven zal dus uit en aanschakelen tijdens dat pendelen.
    Die mogelijkheid zit meestal op de oven.
    Anders is aan en uitschakelen met de hand een mogelijkheid.

Frans
    beantwoord
  • Hartelijk bedankt voor je antwoord. Ben weer een hoop wijzer.
    Wat dat pendelen aangaat. Ik vermoedde al dat het dat was maar zeker wist ik het niet. Ik kan dus echt niet pendelen want mijn oven werkt met cones.
    beantwoord
  • Als er moeilijkheden zijn met uitvloeien van de glazuur is er voor jou misschien de mogelijkheid om wat langzamer naar de eindtemperatuur te gaan.

Frans
    beantwoord
  • Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden (steeds weer) Moeilijkheden met uitvloeien van glazuur heb ik tot nog toe niet gehad maar ik hou je tip wel in gedachten voor als het een keer wel gebeurt.

Maar inmiddels heb ik nog/weer een vraag. Koperoxyde kleurt in alkaliglazuren turqoise, in natriumglazuren egyptisch blauw en in loodglazuren glasgroen (zo lees ik in de catalogus van Keramikos) maar hoe herken ik een alkali-natrium- of loodglazuur? Op de zakken die ik hier heb staat niets over de samenstelling. Hooguit of het loodhoudend is. Of moet ik, wanneer ik werkelijk een bepaalde kleur wil krijgen zélf een glazuur gaan samenstellen? Met fritten? Wát is een fritte iegenlijk precies?
    beantwoord
  • Voor de nieuwe vraag 'Hoe herken ik een alkali-natrium- of loodglazuur en wat is een fritte' is in het forum 'Glazuur & Chemicaliën' een nieuw onderwerp aangemaakt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.