ALGEMEEN > Diversen > Kan klei smelten?


Ik hoorde dat als klei heter wordt gebakken dan de vermelde max. aangegeven temp. het kan gaan smelten, klopt dit? Is de max. temp de werkelijke max. temp?
Nog een vraagje, wat kan er gebeuren als je een kant en klaar glazuur of een werk dat gekleurd is met kleurstoffen waarop een glazuur, heter bakt dan de aangegeven temp.?
En een andere vraag is, als je bisquit bakt op b.v. 1020 graden, i.p.v. 900 graden heeft dit een voordeel, b.v. dat het harder geworden is, of is er een nadeel waarom je dit beter op 900 graden moet doen?

Groetjes, marion
gevraagd

7 antwoorden

  • Of klei kan smelten. Ja, als je het maar hoog genoeg bakt maar ik kan je geruststellen. De meeste keramiek ovens komen niet tot deze temperatuur. Je gaat dan al gauw naar 2000 tot 3000 graden stooktemperatuur. Als je klei hoger bakt dan je 900 graden wordt het harder. De kleimoleculen komen nog dichter bij elkaar te zitten dan bij bijvoorbeeld 900 graden. Zelf bak ik mijn biscuit op 1050 (ik gebruik voornamelijk k147 en k123 van vingerling ). Over glazuur kan ik je vertellen dat de kleur anders kan worden en dat de glazuur meer kan gaan lopen. Als je dus op hogere temperatuur bakt dan aangegeven op het pakje dan moet je de ovenplaten goed beschermen door middel van een smeermiddel of biscuitplaatjes onder het te glazuren werkstuk leggen zodat eventuele druppel worden opgevangen.

    Hopelijk ben je hier een beetje mee geholpen. Mailen kan ook altijd.

    Groetjes Iris
    beantwoord
  • Heel erg dank voor je antwoord Iris, en ook fijn dat ik je mag mailen!

    Groet, Marion
    beantwoord
  • Iris heeft al het antwoord gegeven maar er zijn verschillende tussenfasen in het bakproces .
    Allereerst is de max temperatuur zeer ruim genomen en als je daar boven komt zal de pot eerst vervormen daarna komen er blazen en bulten op en gaat het oppervlak glimmen daarna zakt het werkstuk langzaam inelkaar.

    Wat betreft het bisquit bakken hoe hoger je dat stookt word de scherf harder en minder poreus en dan krijg je de glazuur er minder makkelijk op aangebracht.

    Glazuren worden het mooist als je ze iets hoger bakt dan aangegeven maar dat is mijn mening.

    Frans
    beantwoord
  • Frans, Je vertelde over een hogere baktemperatuur dan aangegeven op het glazuur. Het wordt mooier???? Bij mij gaat het alleen maar meer lopen, of vindt jij dit mooier? Kun je me anders baktips geven over hoger stoken van het glazuur dat je gebruikt? Tot mails.

    Iris
    beantwoord

  • Hoi, Iris

    Als zoveel pottenbakkers ben ik begonnen met kant en klare glazuren maar begon al snel te experimenteren met wat toevoegingen.
    Als je bijvoorbeeld kaolien toevoegt zal het glazuur minder snel gaan lopen.
    Als je een kleurend oxyde toevoegt zal het bijna altijd het lopen bevorderen.
    Dus was de eerste laag glazuur bij mij eentje met kaolien en dan deed ik dezelfde glazuur er overheen maar dan met een kleurend oxyde en dat gaf bij mij heel leuke resultaten.
    Later ben ik gestopt met bisquit bakken en de glazuur meteen op de klei aangebracht dat zorgt ervoor dat de glazuur minder snel gaat lopen en er is een wisselwerking tussen scherf en glazuur waardoor het product beter en sterker wordt.
    Nu stel ik mijn glazuren zelf samen uit ruwe grondstoffen en wat frittes.
    Dat heeft als voordeel dat je een eigen stijl kan maken.

    Dit heeft eigenlijk niets te maken met de vraag die Marion heeft gesteld dus ik hoop dat ze mij niet kwalijk neemt dat ik haar vraag gebruik om jou antwoord te geven.

    Groetjes Frans
    beantwoord
  • DAnk je Frans voor je antwoorden en MArin voor de ruimte in haar plaasje op internet. Keramiekse allebei.
    beantwoord

  • Fijn al de antwoorden, nu aan de slag!

    hartelijke groet Marion.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.