ALGEMEEN > Techniek > borden die kromtrekken

Hallo allemaal,

Hoewel ik het idee heb dat hier al veel over gevraagd en geschreven is, stel ik mijn vraag voor de zekerheid toch nog maar. Ik maak op dit moment borden met drukmallen (waarvan een best wel grote), en als ik die laat drogen in de mal, en later nog buiten de mal, trekken ze snel krom. Ik gebruik al klei met veel chamotte en ik ga proberen om ze langzamer te laten drogen, maar heeft iemand nog meer tips? Ik denk erover om het bord te verzwaren met iets, maar ik vraag me af waar ik dat het beste mee kan doen.

Groeten,

Flora

8 antwoorden

  • Flora.
    Kromtrekken is soms een probleem.
    Gelijkmatig drogen lukt soms niet in verband met een bepaalde vorm.
    Inderdaad is verzwaren een optie of de randen van je bord afdekken met plastic folie zodat er toch een wat meer gelijkmatig drogingsproces plaats kan vinden.
    Het draaien van de werkstukken ( op de kop leggen)
    zou de bodem de kans kunnen geven om wat sneller te drogen. ( vaak keren /om draaien) Maar ik neem aan dat dit allemaal wel bekend is bij jou....
    Misschien eerder uit de mal halen opdat de onderkant van het werkstuk gelijk met de rand kan drogen.
    Eventueel ook nog eens op een later tijdstip het werkstuk op een droog plankje plaatsen.
    Verzwaren kun je naar mijn mening het beste doen met latjes van hout waar je eventueel nog iets bovenop zet.
    Bij een vierkante vorm is dit natuurlijk gemakkelijk.
    Voor een ronde vorm zou ik het niet weten....
    De ronde vorm zou ik vaak keren......
    Ben benieuwd of er meer mensen jou een tip kunnen geven......
    Marrie.

    beantwoord
  • Hoi Marrie,

    Dat zijn nogal wat tips, dat is fijn. Daar heb ik zeker wat aan. Eerder uit de mal halen zal moeilijk gaan, want tegen de tijd dat het bord droog genoeg is daarvoor waren de randen al wat krom getrokken. Maar ik heb er nu een in plastic staan (met klei met 40% grove chamotte), en dat lijkt goed te gaan. Een ander idee dat wij hier hadden was er een plankje op leggen met een gat in het midden. Dat lijkt een beetje op jouw idee van latjes. In ieder geval heel erg bedankt voor je reactie, en ik zal je op de hoogte houden.

    Flora
    beantwoord
  • beste Flora
    ik maak ronde schijven in gietklei en ik heb ondervonden dat je temperatuur in de kamer boven de 25°C is mijn schijven altijd kromtrekken .Mijn voorstel is als je een kelder hebt met gietmal naar de kelder en daar uithalen en daar laten drogen succes Dirk
    beantwoord
  • Hoi Dirk,

    Dankjewel voor je reactie, dat is een goede tip. Ik had al wel bedacht dat ik mijn drogende borden waarschijnlijk het beste kan weghouden bij zonlicht, maar aan de kamertemperatuur had ik nog niet gedacht. Ik ga dit zeker proberen.

    Groeten,

    Flora
    beantwoord
  • Hallo Flora,
    Wanneer ik de schalen in mijn geval uit de mal haal, wrijf ik ze glad, met lomers, stukjes plastic of andere gladde dingen. De eerste dag grofweg, 1 dag laten staan met vochtige doek erover, weer poleren, en tevens in de juiste vorm "masseren" of duwen dus, en dat nog zo'n paar keer tot hij droog is. Ik maak daarbij ook vaak gebruik van een tweede, negatieve mal. Maar ik moet erbij zeggen dat ik niet streef naar een exact perfecte vorm.
    Succes,
    Anne
    beantwoord
  • Hoi Anne,

    Dankjewel voor je reactie. Ik streef wel zoveel mogelijk naar een exact perfecte vorm, vandaar dat ik graag wou weten hoe ik dit aan moet pakken. Op dit moment gaat het al beter, ik leg een plank met in het midden een gat erin op de mallen om de borden naar beneden te houden, en ik laat ze drogen in een donkere, koude ruimte.

    Groeten,

    Flora
    beantwoord
  • Hallo Flora,

    Geduld hebben bij het drogen is de beste raad die ik je kan geven.
    Het bord of de schaal maak ik wel zo snel mogelijk :
    - Ik estampeer ze in een gipsmal. Dat moet heel snel gaan, dus maak ik alle kleirollen eerst klaar en hou die vochtig in plasticfolie.
    - Dan maak ik het bord, liefst binnen het half uur, en strijk alles langs de binnenkant glad met een lomer.
    - Dan neem ik een houten plank die iets groter is dan het bord, leg die op de mal en draai alles om.
    - Onder de rand van de mal leg ik twee latjes van een paar mm dik, niet te ver want het bord moet er kunnen uitvallen. Dat gebeurt zo na een half uurtje en dan ik de buitenkant gladstrijken.
    - Ik spuit het bord lichtjes nat, leg die opnieuw in de mal en draai die om. Er bovenop komt een goed natgemaakt maar goed uitgewrongen doek en een platte gipsplaat voor het gewicht.
    - De eerste dagen hef ik af en toe de gipsplaat op om het bord nog eens goed tegen de wand van de mal te drukken en de vochtigheid van het doek te controleren.
    - Als ik vind dat het bord iets droger is dan kleihard, laat ik alles ongeveer een maand staan.
    Lange uitleg he, maar misschien wel het proberen waard.

    Groetjes en Succes,
    Dani
    beantwoord
  • En heb je al eens een "droogkast" geprobeerd ? Die maak je in een mum van tijd. Een vrijstaand droogrek bekleden met een dikke plasticfolie. Het is niet de temperatuur die hier de grote boosdoener is, maar de tocht. Koude en warme luchtstroom is reeds voldoende om kromtrekkende werkstukken te hebben. Industriele werkplaatsen gebruiken de warmte van de ovens om hun "droogkamers" mee op te warmen. Die zijn dan wel tochtvrij. De klei voor keramische rioolbuizen wordt aangemaakt met heet water dat ook weer door een warmtewissel van de oven is verhit. Steeds plaatst men de werkstukken in droogkamers. Uitproberen. Is dit niet de remedie, dan heb je alsnog een rek om je werkstukken die nog niet af zijn, in te bewaren.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.