ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Rauw glazuren

Mensen,

Ik wil graag een beroep op jullie doen aangaande rauwglazuren (op ongebakken scherf). Ik heb dit weekend wat glazuurproefjes gemaakt maar de glazuur ging nog voorhet bakken heel snle van de klei af. Nu is de vraag: kan ik alle glazuren hiervoor gebruiken, moet ik buiten peptapon nog andere toevoegingen doen, moet ik anders stoken. Iedere tip is welkom.

Iris

7 antwoorden

  • Hoi, Iris


    Je vertelt niet welke glazuur je gebruikt.
    Als het een fabrieksglazuur betreft is het het beste om er wat bentoniet door te mengen dat is hele vette kleisoort.Cooksom Matthey verkoopt ook bentone dat is 10 x sterker als bentoniet maar dat moet je eerst droog met de glazuur vermengen.
    Dat is trouwens ook beter als je dat doet met bentoniet.
    Vroeger deden we lijm van beenderen door de glazuur om het beter te laten hechten aan de klei.
    Je kan ook proberen je werkstuk eerst met een spons wat vochtig te maken want als je de glazuur aanbrengt trekt het vocht misschien te snel in de klei.
    Als je je glazuur zelf maakt dien je ervoor te zorgen dat er wat klei in het recept zit voor een betere hechting.
    Ik hoop dat je hier iets aan hebt anders hoor ik het nog wel.

    Groetjes Frans
    beantwoord
  • Ik heb afgelopen weekend ge-expirimenteerd met wat transparantie VEKA glazuur. Ik had wat pigment aangebracht voor het effect (skeletbladstructuur ingewreven met pigmentpoeder) en daaroverheen wat transparante glans glazuur. HEt effect is melkachtig wit en de glazuur is op sommige plaatsen "samengetrokken" waardoor sommige stukken "bloot" komen te liggen. Volgende stook ga ik het maar eens proberen met wat bentoniet. Dank je voor je tip.

    Iris
    beantwoord
  • Oh ja frans, hoeveel % bentniet?

    beantwoord
  • Hou er rekening mee dat bij rauw glazuren de afstook temperatuur wat hoger moet of de eindtemperatuur wat langer aanhouden.
    Ik denk aan 10 a 20 graden hoger.Het malkachtige duid op een te lage afstooktemperatuur.
    Het samentrekken komt bij ons als het glazuur al craqueleert voordat het in de oven gaat.Dat is heel goed met een loupe te zien.Ook dan is bentoniet een toepassing om dat te verhelpen.
    Toevoeging van bentoniet verhoogt de smelttemperatuur van de glazuur.
    Het percentage moet je met proeven vaststellen.
    begin bij 2%

    Frans
    beantwoord
  • dank je wel Frans, ik ga het uit proberen zodra ik bentoniet heb. Kan ient wachten tot ik weer eens bij keramikos kan gaan shoppen.

    beantwoord
  • Beset mensen,
    Wie heeft voor mijn een recept voorrauwglazzur.
    Alvast bedankt.
    Elé
    beantwoord
  • Wie heet heeft een recept voor rauw glazuur (transparent) en de baktemperatuur.
    Ik bezit heel veel rakurecepten. Zeg het maar !
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.