ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Cobaltoxide

Ik ben een stoofpot aan het maken en wil deze-aan de buitenkant- bestrijken met een engobe met een percentage zwart ijzeroxyde en een percentage cobaltoxide en deze polijsten.

Heeft iemand info over de giftigheid van cobaltoxide NA het bakken ? Of is cobaltoxide in deze toestand stabiel (na het bakken dus).

Het is de bedoeling dat ik deze pot daadwerkelijk bij het koken ga gebruiken.

Hartelijk dank voor alle reacties hierop
gevraagd

3 antwoorden

  • Dag Domi,

    Dat plan van jou is niet erg verstandig.
    cobaltoxide hecht zich slecht aan de klei, zeker op aardewerktemperatuur.
    Het gevolg is dat dat het makkelijk los kan komen en in het voedsel wat je bereid terecht komt.

    dagelijkse opname:0,005 - 0,040 mg
    MAC-TGG: 0,1 mg/kubieke meter
    Dodelijke dosis is niet bekend

    longaandoeningen, struma achtige verschijnselen huidaandoeningen
    pas na langdurige blootstelling

    korte samenvatting uit de keramist en het milieu een uitgave van de NVK

    groetjes
    Hans
    beantwoord
  • Dank voor de reactie Hans,
    Ik had al zo een vermoeden dat dit niet echt verstandig zou zijn.(Ook al is het resultaat mooi naar mijn mening:)

    Maar nog een vraagje: is cobaltoxide in een glazuur dan wel veilig/veiliger ? Ik kan me voorstellen dat na langdurig gebruik en slijtage er dan ook wat cobaltoxide vrijkomt,...

    Ik begin me serieus vragen te stellen bij al die mooie "blauwe " gebruiksvoorwerpen die je op markten kan kopen ,.. je kan bezig zijn met jezelf langzamerhand te vergiftigen bij het drinken van een dagelijkse koffie uit dat handgemaakt kopje,..

    Maar goed , ik herbegin mijn kookpot in een relatief veilig en gebruiksriendelijk materiaal:)

    Groetjes
    beantwoord
  • Dag Domi,

    Kobalt in een glazuur is veilig, daar hoef je je niet druk over te maken. Het is dan ingekapseld in kwarts.
    Datgene wat er door slijtage afkomt is verwaarloosbaar.
    het menselijklichaam heeft namelijk cobalt als spore-element nodig.

    groet
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.