ALGEMEEN > Techniek > engobe / pasta zeefdrukken

Hallo,
Ik heb een paar zeefdrukramen op de kop weten te tikken en wil hier wat mee gaan experimenteren rechtstreeks op de leerharde klei.
Weet iemand wat voor soort engobe ik hiervoor moet gebruiken, (de samenstelling). Bij gebruik van gewone engobe denk ik dat het onder de zeef doorkruipt.

Groet

Jose

5 antwoorden

  • Hallo Jose,

    Meestal wordt onder of opglazuur gebruikt om mee te zeefdrukken.Voor engobe heb je een grovere gaasmaat nodig.

    Voor je engobe kan je zeefdrukpasta op waterbasis gebruiken +kleipoeder die je doorwerkt met paletmessen tot de juiste dikte.
    Zelf gebruik ik het liefst sjablonen die in het gaas zitten.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Rob,

    Wat voor verhoudingen hou jij aan kleipoeder/zeefdrukpasta?

    Jose
    beantwoord
  • Hoi Rob,

    Nog een vraagje, als je op- of onderglazuur gebruikt, maak je die dan ook aan met zeefdrukpasta, of alleen met water?

    Groet

    Jose
    beantwoord
  • Jose ,Ik gebruik de zeefdrukpasta van Lauscaux.Je kunt de pasta +pigmenten of engobe in verschillende diktes aanmaken.

    Het is een kwestie van uitproberen.Je kunt een mix altijd naderhand bijstellen.Het hangt ook van de maat van het gaas af.Hoe fijner het gaas hoe dunner het pasta/pigmenten mengsel moet zijn.Je hebt de pasta altijd nodig ook voor onder en opglazuur, de pasta wordt zelden verdund met water.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Rob,

    Dank je wel voor de uitleg, het is me duidelijk.
    Ik zal van de week achter de zeefdrukpasta aangaan.

    Groet

    Jose

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.