ALGEMEEN > Techniek > gebarsten bolletjes maken?

Vraagje :ooit heb ik gebarsten bolletjes gemaakt.Maar ik weet niet meer hoe.Wat ik me herinner is dat er een laagje klei aangebracht werd over een bolletje heen. Het buitenste laagje barstte dan in de oven vaak op een heel leuke manier,het onderste bolletje bleef heel.Nu is mijn vraag:moet het onderste bolletje eerst gebakken worden en dan het 2e laagje erna eroverheen of doe je dat zonder het eerste bolletje te bakken?
Wie heeft het ooit gedaan en/of weet hoe het moet?(Ik heb het zeker zo'n 15-20 jaar geleden op een cursus gedaan/geleerd)

10 antwoorden

  • Dag Heleen,

    Als je het bolletje eerst bisquit bakt en daarna weer in een laagje klei inpakt zal het zeker mooi barsten.
    Als je het eerste bolletje alleen laat drogen zal het tweede bolletje ook barsten , maar wat minder erg.
    Vergeet niet een gaatje in je bolletje te maken anders expoldeert het in de oven en heb je alleen maar scherven in plaats van barsten.

    veel barstjes toegewenst
    Hans
    beantwoord
  • beste Hans en Heleen,

    Misschien dat het zaterdagochtend is, en nog voor tien uur is, maar dit is voor mij abracadabra. Een bolletje met daarom weer klei. gaat het klei al niet bij het drogen krimpen? en laat het dan niet los van de binnenste bol? vooral als het gebakken is. dus de scherven los van de bol komen.
    Of moet je slib er tussen doen? Maar als de binnenste bol al gebakken is, zal het slib niet meer pakken?. Of een laagje glazuur ertussen zodat het samensmelt.
    Ik ben heel benieuwd, wat ik verkeerd zie?

    vriendelijke groeten Jeltje
    beantwoord
  • dag Jeltje,

    Wat normaal een fout is, het barsten van de klei door de krimp, wordt hier als decoratief effect gebruikt.

    Hoe het uitvalt met of zonder slib moet je gewoon uitproberen.
    Kan best zijn dat slib zelfs noodzakelijk is.

    groet
    Hans

    beantwoord
  • Misschien het bolletje leerhard laten worden (dat is dan dus al iets gekrompen) en dan met slib de volgende laag eromheen? Dus niet eerst biscuit bakken? Ja, ik zeg maar wat maar zo zou ik het proberen. Vind het een leuk idee trouwens.
    beantwoord
  • Het bolletje mag droog zijn, er komen dan meer barsten in. Wel erg lastig werken want het droge werkstuk is erg kwetsbaar als de tweede laag er om heen wordt gebracht. Pas op dat er met het opbrengen van de tweede laag geen lucht wordt opgesloten.
    Op een leerhard wersktuk zul je weinig tot geen barstjes krijgen.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Beste Marrie, bedankt voor je foto. Het ziet er inderdaad leuk uit. Komen toch nog vragen bij me boven. Je hebt dus een bolletje gemaakt, gedroogd en daarover gaat een tweede laag klei.
    Werk je met een slib tussen de twee lagen?
    Wat ik eerst begreep dat een dunne lap klei erover gevouwen wordt. Maar dan krijg je mijns inziens allemaal vouwen en kreukels, dus kans van lucht insluitenen geen aanhechtinging met het bolletje. Doe jij de klei in kleine stukjes op de ondergrond?
    Hoe zou het effect zijn met alleen een dikke sliblaag opbrengen, krijg je dan hetzelfde effect?
    groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Tja, wat moet ik nu?
    Mijn eerste bolletje was al biscuit gebakken(met gat) en nu heb ik er een laag klei (zoner gat)over heen gedaaan die na 1 nacht drogen al ging barsten en niet op een leuke manier. In elke bol bedoel jij dat ik het gat in moet doen?
    Wat ik me herinner is dat het 3 keer "echt leuk" gebarsten is.

    Leuk dat ik de antwoorden van anderen er bij kreeg.

    groeten Heleen
    beantwoord
  • Jeltje.
    Je kunt gebruik maken van een sliblaag tussen de twee lagen, die dan alleen de functie heeft om de tweede laag gemakkelijker op zijn plaats te brengen.
    Als je er wat handiger in bent is dit niet nodig.
    Geen idee hoe het zal worden met het opbrengen van een dikke sliblaag, ik heb dat nog nooit gedaan.
    Maar omdat de slib veel meer water bevat dan de klei, zie ik dát persoonlijk niet als eenzelfde effect..
    Je kunt het natuurlijk altijd proberen!!
    Succes: Marrie.
    beantwoord
  • Hallo Heleen,
    Ik noem ze mijn barstballen. Al sinds ik met klei bezig ben maak ik regelmatig "barstballen".Ik maak eerst twee duimpotjes, die ik vervolgens aan elkaar bevestig en dan vorm tot een bol.Deze bollen laat ik drogen en prik er voor ze uitgehard zijn een gaatje in. Daarna neem ik een dunne lap klei en vouw die om de bijna droge bol heen. Binnen korte tijd komen de barsten dan te voorschijn. Dan prik ik weer een gaatje door de binnenste bal en vervolgens is het een kwestie van drogen , bakken en glazuren.
    Groeten van Jeanet.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • hallo Jeanet,

    ik geloof dat dit is wat ik bedoel! Fijn!Dus je prikt door beide bollen een gaatje?
    Dat is iets wat ik me totaal niet herinner!Helaas heb ik ze niet meer dus ik kan ze niet meer bekijken.Ik ga het nu zo snel mogelijk weer proberen!! bedankt.groetjes Heleen
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.