ALGEMEEN > Klei - algemeen > "barsten" in de klei

Barsten in de klei, zoals je dat ziet in een droge periode in de polder. Hoe bereik ik dat effect in mijn poten en schalen?
gevraagd

5 antwoorden

  • Hallo Margriet,

    Ik zou van Ball Clay(heeft een grote krimp) een engobe maken en die opbrengen.Test het eerst uit op een proef tegel.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Margriet
    ik draai potten en als de wand nog 1cm is breng ik droog kleipoeder op de pot een dikke laag dan draai ik enkel de binnenkant uit en krijg je hele mooie barsten je kan dit ook met een andere kleur kleipoeder doen dan heb je een mooi cotrast mvg Dirk
    beantwoord
  • Hoi Dick,

    Ik had gehoopt dat er nog wat reacties op jouw bericht kwamen...
    Ik draai niet, maar maak handvormen. In principe is de wand dus al op "dikte".
    En uiteraard is het werk droger dan bij draaien.
    Hoe moet je dan te werk gaan met het aanbrengen van de kleipoeder?
    Of kun je dan beter werken met een kleislib?
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • hallo Hanneke
    Ik heb eens gezien op een markt denk ik en daar namen ze een homp klei en die smeerde ze in met een droge engobe dan met een gasbrander exstra droog stoken dat de eerste 2a3mm droog zijn en dan van de klei platen rollen dat gaf ook mooie barsten mvg Dirk
    beantwoord
  • Hoi Dirk,

    Wat jij bedoeld heb ik ook gezien in Sevenum,
    geeft inderdaad mooie barsten.
    Ik zou de buitenkant echt goed zwart willen hebben, wat denk je kan ik dan het best werken met zwarte klei en een zwarte engobe?
    Of gewoon een witte klei met zwarte engobe en na de rakustook in de rookton?
    Bij de demnonstratie was het de bedoeling contract te krijgen, dus een andere kleur engobe dan de klei.
    Ik hoor graag van je,
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.