ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Zelf engobe maken.

Ik ben nog niet zo lang bezig met het maken van keramiek. Tot nu toe heb ik steeds gewerkt met kant-en-klaar gekochte engobes. Wie kan mij vertellen hoe ik zelf engobes kan maken. Ik weet wel dat ik met pigmenten en oxydes kleur kan toevoegen. Heeft iemand een makkelijk recept voor mij? Alvast bedankt.
gevraagd

6 antwoorden

  • Hallo Willemijn,

    Een makkelijk recept is om engobe te maken van de zelfde klei die je gebruikt voor je werkstuk,chammotte eruit zeven en in een leerhard stadium(ongebakken en nog niet droog)van het werkstuk de engobe opbrengen.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Willemijn,

    Wat Rob aangeeft past altijd het beste op je werkstuk,
    de krimp is dan van je werkstuk en de deklaag gelijk.
    Maar je kunt ook een standaard kleipoeder kopen,
    voor handvormen vaak een halfvette kleipoeder en voor draaien een vette kleipoeder en daar oxydes en pigmenten aan toevoegen, is wel minder werk.

    De ene oxyde kleurt wel veel sterker dan de andere:
    Een leidraad voor het toevoegen van oxides:
    ijzeroxyde: 2-12 % roze tot roodbruin
    mangaanoxyde 2-10% beige tot bruin(met een paarse zweem)
    cobaltoxyde 0,2-3% lichtblauw tot hardblauw
    koperoxyde 2-6 % ongeglazuurd beige
    met glazuur lichtgroen tot heldergroen,
    met alkalisch glazuur turquoise
    pigmenten over het algemeen 5-15%

    Aanmaken met water tot koffieroom dikte.
    Als je het gelijkmatig wilt opbrengen nog even zeven.

    Succes

    Jose
    beantwoord
  • Rob en Jose,
    Hartelijk bedankt voor jullie reacties. Het werken met de kleipoeder lijkt mij inderdaad wel makkelijker want de chamotte uit een brood klei zeven is denk ik een hele klus. Ik ga beide mogelijkheden zeker een keer uitproberen.
    Groeten, Willemijn.
    beantwoord
  • gebruik bij het mengen van kleipoeder en oxides altijd een goed stofmasker de meeste oxides zijn nogal giftig.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Willemijn, een goed recept om voor jou eens uit te proberen is 50 witte westewalder kleipoeder en 50 kaolin, hieraan pigmenten of oxides toevoegen en experimenteren maar!
    beantwoord
  • Beste Frans en Marga,
    Ook jullie bedankt voor de reacties. Voorlopig heb ik heel wat uit te proberen!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.