ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > ballen glazuren

hallo,

ik wil graag mijn eigen kerstballen maken, maar nu weet ik niet goed hoe ik de ballen moet bakken als ze helemaal geglazuurd zijn.
een stukje niet glazuren vind ik niet mooi omdat je de ballen van alle kanten kunt zien als ze in de boom hangen.
heeft iemand een idee hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Jeanette
gevraagd

11 antwoorden

  • Dag Jeannette,

    Bij de groothandel zijn metalen hanepootjes te koop.
    Dit zijn kleine rondjes van hittebestendig metaal waarbij een driehoekig puntje omhog steekt.
    Als je een bal op drie van deze hanepootjes legt kan je rondom glazuren.
    Bij steengoedtemperaturen gaat het ook maar alleen als er niet teveel gewicht op ligt, omdat ze anders doorzakken.
    Voor een kerstbal zal dit geen probleem zijn.

    Het grote voordeel ten opzichte van triangels is dat de pootjes schuiven over de ovenplaats tijdens uitzetten en krimpen.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Maak je die ballen van klei?Zo ja hoe dik?
    Groetjes Tiff
    beantwoord
  • En welke temperatuur kunnen deze hanepootjes aan?
    beantwoord
  • dank voor jullie snelle reacties.

    Hans, ik heb gegoogeld naar hanepootjes maar kon geen winkel vinden waar ik ze kan krijgen.
    omdat je het over rondjes hebt, denk ik niet dat je metalen triangels bedoeld. of vergis ik me?

    Tiff, eigenlijk weet ik nog niet precies hoe ik het aan ga pakken.
    het wordt een kwestie van uitproberen.
    ik denk erover om porcelein(giet)klei te gebruiken en
    een kleine mal van een halve bol.
    ik wil de wanden zo dun mogelijk maken dat het haast transparant wordt.
    waarmee ik ook weer een vraag heb voor Hans:
    kunnen die hanepootjes ook tegen de temp. van porcelein?

    ik wil zowel hele als opengewerkte ballen maken.
    verder moeten de ballen natuurlijk niet te zwaar zijn anders gaan de kertstboomtakken zo treurig naar benenden hangen door het gewicht :-)

    groet,
    Jeanette
    beantwoord
  • Er moet iets aan de kerstballen zijn waar je ze aan ophangt.
    Dat is ook een goede plaats om ze op weg te bakken.
    Ophangen aan kanthaaldraad b.v.
    Maak ze van bone china dat is bijna doorzichtig.

    Metalen triangels kunnen tot ongeveer 1100 graden zonder te vervormen maar een lichte kerstbal zal ook bij 1260 graden de triangel niet laten vervormen maar op die temperatuur gaat de metalen triangel materiaal sproeien zodat er veel zwarte spikkels zullen ontstaan op de werkstukes en op de ovenplaten

    Frans



    beantwoord
  • de hanepootjes zijn van hetzelfde materiaal als metalen triangels.
    Wij gebruiken ze tot 1240 C, maar dan hooguit 100 gram per hanepootje belasten.
    Ik kocht ze bij Silex maar die heeft ze al lang niet meer op voorraad, ik bestel ze nu bij jaeger in duitsland.
    Prijs iets van 0,35 per stuk
    groet
    hans
    beantwoord
  • Hoi Jeanette

    Daarom vroeg ik t,ik zag de kerstboomtakken al hangen,maar ik dacht ook aan klei,porcelein is natuurlijk veel beter ;)
    Bij Ve-Ka verkopen ze onder het rubriekje stapelmateriaal keramische triangels en metalen hanepootjes.

    Succes ermee!
    Groeten Tiff
    beantwoord
  • je kan ook een stander gebruiken dat die bedoeld is voor klokjes. te koop bij keramikos geloof ik. het is een stander met een soort stokjes waarop de klokjes kunnen hangen. De ballen zullen ook een gaatje moeten krijgen dus kan je ze zo ophangen
    beantwoord
  • hallo allemaal,

    leuk al die reacties met goede bruikbare tips!

    Deddy, ik heb gekeken naar een klokkenstander maar die ik gevonden heb kunnen maar tot 1150 graden en ik wil porceleinklei gebruiken, dus dat moet hoger worden gestookt. ik vind het wel een leuk idee om ook kerstklokjes in de boom te hangen, dus houd ik het zeker in gedachten!

    inmiddels heb ik zowel bij ve-ka als bij silex op de website de hanepootjes gevonden. die bij silex kan zelfs tot 1250 graden! ik denk dat ik even bel van te voren of ze ze nog in voorraad hebben.

    Frans, ik vind het hangen aan een draad wat griezelig.
    ik heb ooit kralen gemaakt en die op kanthaldraad geregen en toen gebakken. bij de glazuurstook op 1230 is de draad doorgezakt en zijn alle kralen tegenelkaar geschoven en vast gebakken. hoefde ik geen ketting meer te rijgen :)

    nogmaals bedankt voor de reacties,
    Jeanette



    beantwoord
  • Bij keramikos en waarschijnlijk ook bij andere groothandels zijn standaardjes te koop met daarop 3 of 4 pinnen (verschillende hoogtes). Je zet de bal door het gaatje op de standaard. Wordt ook veel gebruikt voor klokjes. Oppassen dat de ballen niet tegen elkaar komen in de oven dus de ruimte tussen de pinnen goed afstemmen op de doorsnede van de kerstballen. Succes.
    beantwoord
  • Sorry, ik had niet ver genoeg naar beneden gescrold en de onderste adviezen niet gelezen. Deze was hetzelfde als die van mij. Bij mij ging het met ballen die gegoten waren redelijk goed.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.