ALGEMEEN > Stoken > droogstook

Voor een vriendin van mij bak ik regelmatig vrij grote beelden. Nu heeft ze er weer enkele gemaakt, ze zijn net af en vandaag gaat ze deze uithollen. Volenge week wil ze deze laten bakken bij mij.
Ik weet echter niet zeker of alles dan goed droog is. Nu raadde iemand mij aan om in zulke gevallen een droogstook te doen.
Mijn vraag is in hoelange tijd moet je tot welke temperatuur bakken?
Vast bedankt,
Hanneke
gevraagd

12 antwoorden

  • Bij de aankoop van mijn oven was volgend programma bijgevoegd bedoeld als droogstook voor stukken welke toch al een tijdje gedroogd hebben, maar niet 100% droog zijn.
    20° stijgen per uur tot 150° en dan één uur pendelen op 150°
    Willy
    beantwoord
  • Dag Hanneke,

    Belangrijke factoren bij droogstook zijn warmte en ventilatie.
    De warmte, niet hoger dan 100 graden C, zorgt ervoor dat het vocht makkelijker verdampt.
    De ventialtie zorgt er voor dat het verdampte vocht wordt afgevoerd.
    Is de ventilatie niet voldoende dan droogt het werk toch niet goed.

    Wat je je moet afvragen,
    - kan het werk tegen geforceerd drogen, zijn er grote dik dun verschillen dan loop je veel risico op scheuren.
    - is de klei er geschikt voor, hoe meer chamootte en hoe groffer deze is, hoe veiliger het geforceerde droogproces.
    - iets wat uit een stuk bestaat is veiliger als iets wat uit onderdelen, met name plakken, is opgebouwd.

    Hoe lang je moet drogen hangt af vande dikte, de vorm, de soort klei. Dat is een kwestie van ervaring.

    Een trucje wat kan helpen is een koud spiegeltje bij de ventilatie opening. Komt er condens op dan is er nog steeds vocht aanwezig.


    Mijn persoonlijke extreem,
    zwartbakkende fijne chammotte, wanddikte 10 to 15 mm, in zacht leerhard stadium in de oven, ongeveer 20 uur drogen en daarna afgebakken.
    Van de 200 stuks in de oven waren er 4 gesprongen wegens onvoldoende droging, de rest was goed.


    waarschuwing,
    als je het verkeerd inschat dan is je werk onherroepelijk verloren, het klapt gegarandeerd, onherstelbaar, uit elkaar

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Als ik het goed begrijp mag je de 100° niet overschrijden, en is dat programma welke kittec voorziet waardeloos?
    Willy
    beantwoord
  • Dag Willy,

    Boven 100 C verandert water in stoom, daardoor explodeert het werk.
    Er is wel enige marge, maar 150 C lijkt me riskant.
    Zelf heb ik altijd gependeld op 100 C, waarbij de oven bij het opstoken soms doorschiet naar 125 C.

    groet
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Hanneke

    Dat soort werk zetten we eerst een paar dagen bovenin een droogrek daarna een dag op de oven en daarna een 5 a 6 uur voorstoken rond de 100 graden eventueel met de ovendeur op een kier zodat het vocht makkelijk de oven kan verlaten.

    Als er een werkstuk uitelkaar springt kan je vriendin weer opnieuw beginnen en duurt het nog langer voor haar werk gebakken is.

    Frans.

    Ergens op dit forum was ook een item over drogen in de magnetron.

    beantwoord
  • Ik heb twee opmerkingen:
    - ik stook droog in de gasoven op 150 graden, zonder problemen
    - drogen gaat het beste in een speciale droogkast; daarbij is vooral het langzaam afnemen van de vochtigheid van belang. Die moet in het begin hoog zijn en steeds minder worden. Op die manier blijven namelijk de kleine vochtkanaaltjes in de klei intact, zodat vocht dat meer binnenin zit een weg naar buiten heeft.
    Dat langzaam afnamen kan bereikt worden door de lucht in de droogkast te laten circuleren voor hij de kast verlaat. Een droogkast is eenvoudig zelf te bouwen en kan aangedreven worden door een haardroger of verfstripper. Met een goede kast is het mogelijk om dik werk in korte tijd te drogen.
    beantwoord
  • Het werk is absoluut niet gemaakt uit één wanddikte. Er zijn stukken van 2cm, maar ook stukken van 4-5 cm dik.
    Er wordt gewerkt met een grove chamotte klei, creaton 480.

    Ik begrijp dus dat ik het best kan stoken tot 100 graden C en met een koud spiegeltje controleren of er nog condens in het werk zit.
    (Van de zomer heb ik van haar werk gebakken dat al weken gedroogd had, 1 stuk is heel uit de oven gekomen, maar een ander stuk is geëxplodeerd, dus vermoedelijk toch vocht? Dit was vervelend voor mij, voor haar, maar ook voor mijn oven..)

    De optie van Frans is voor mij moeilijk haalbaar. Ik heb een klein atelier(tje) en stook niet zo heel vaak.

    Deze stukken zijn te groot om in een magnetron te drogen, dus dat is geen optie.

    Gewoon een vraag:
    Als je hier een electrisch ventilatorkacheltje op laat blazen, zou dat kunnen, of krijg je dan onregelmatig droge/natte plekken in het werk?

    Ik ga in ieder geval het volgende week ervaren.
    Bedankt voor de tips,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hallo Mels,

    Tijdens het schrijven van mijn bericht is jouw bericht binnengekomen.
    a. Jij stookt droog in een gasoven tot 150 graden, zonder problemen. Hoelang laat je het werk dan staan?
    b. Hoe moet ik mij zo'n droogkast voorstellen? Kan een kist volstaan met aan de voorzijde een opening waar bijvoorbeeld een ventilatiekacheltje de lucht in blaast, of moet het een afgesloten geheel zijn?
    Hanneke
    beantwoord
  • Hallo Willy,

    Samen met Mels zeg jij 150 graden geen probleem.
    Heb jij het wel eens uitgeprobeerd?
    Hans zegt 100 graden maximaal.
    Ik denk op het veilige af te gaan.
    Ik ga in 5 uur naar 100 graden en laat 1 uur pendelen.
    Het MOET goed gaan.
    Bedankt voor alle antwoorden,
    Hanneke
    beantwoord
  • Ik heb één en ander met interesse gevolgd want ik heb ook wel eens last van een gebrek aan geduld. Ik zet ook verwarmingen aan in normaal gesproken onverwarmde kamers of zet stukken in de badkamer op de vloerverwarming en daarna nog bovenop de oven etc.etc.
    Maar dit moet me toch even van het hart (en ik hoop niet dat je dit verkeerd opvat) Werken met klei is nou eenmaal geduld oefenen. Het werk moet drogen en dat kan lang duren.
    Je vriendin is bekend met klei dus dan weet ze toch ook dat een werk dat nu nog niet eens uitgehold is, niet volgende week al de oven in kan? Zij is dan degene die dat risico wil nemen lijkt mij. Ik snap wel dat je haar graag ter wille wilt zijn maar dit is zoiets als overmacht. Als haar werk, ondanks diverse "kunstgrepen" kapot stookt dan is dat echt door haar eigen ongeduld en niet omdat jij iets verkeerd hebt gedaan.
    beantwoord
  • Ha Hanneke,

    Een tip die ik ooit van iemand kreeg is voelen. Klei die goed droog is voelt "warm"aan. Klei die nog vochtig is , voelt "koud" aan.
    En als ik niet zeker was, de tip van Hans met een glazen voorwerp voor het kijkgat van de oven. En niet zeker, net wat Carol zegt, niet stoken.
    succes, groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Allereerst iedereen hartelijk dank voor de berichten.
    Uiteraard is het zo dat je geduld moet hebben, dat weet iedereen.
    Maar als iemand mij de tip geeft over een droogstook, is het eerste wat ik doe dit even navragen op het forum.
    Ik ben daar een stuk wijzer door geworden.
    De methode voelen, is beperkt waar, je kan nl. niet voelen hoe/warm koud de klei van binnen is, zeker bij grote, dikkke werken.

    Nog maals bedankt.
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.