ALGEMEEN > Tegels - platen klei > tegels bakken

Een kennis wil graag twee huisnummer bordjes. Ik heb al tegels gemaakt van 20 bij 20 cm, 9 mm dik van witte Creaton klei, nr 474 ( = 40 % chamotte, korrels van 1 mm)
Bij de ene tegel heb ik het huisnummer in reliƫf gemaakt, bij de andere tegel heb ik een ondiepe vore gemaakt van het nummer. ( wilde het allebei uitproberen, wat glazuurt straks makkelijker zodat de twee kleuren niet in elkaar overlopen)
Na droging denk ik dat ik langzaam biscuit ga bakken tot 1020.( heb meer werk dat gestookt moet worden) Mijn vraag betreft de glazuur stook. Ik ben bang voor kromtrekken en/of barsten. Hoe voorkom ik dat en wat is de beste eindtemperatuur? Ik heb kwastglazuren in de juiste kleuren voor 1150, 1200 of 1240.
Graag advies. Tjalda Wesseling

gevraagd

5 antwoorden

  • Hallo Tjalda,

    Tegels trekken meestal krom of scheuren omdat ze verkeerd gedroogd zijn of dat de klei een ongelijk vochtgehalte heeft.Meer informatie over tegels en drogen vindt je in het forum tegels of met de zoekfunctie.

    De eind temperatuur hangt van je klei en glazuur af,dit staat of op de verpakking of in de catalogus.Eigenlijk moeten je tegels van steengoed(vanaf 1200) zijn in verband met scheuren door de vorst.

    Rob
    http://www.reliefs.nl
    beantwoord
  • Rob, bedankt voor je tip Ben pas geabonneerd op Klei, heb ook net een eigen oven.( Voorheen bakten mijn diverse docenten mijn werkstukken, nu moet ik alles zelf uitvinden.) Maar bij het onderwerp "tegels" in het Forum stond inderdaad erg veel voor mij bruikbare informatie. Weet nu dat de tegels 2 weken moeten drogen en dat ik beide keren heel langzaam moet stoken Heb inderdaad steengoedklei. Denk/hoop dat het wel gaat lukken zonder breken of kromtrekken. En anders dus opnieuw proberen!. .Groeten, Tjalda
    beantwoord
  • Hallo Tjalda,
    Nog even een tip: stook de biscuitbak meteen naar steengoedtemperatuur, dan kun je de glazuurbak wat lager stoken. Let op dat je niet alleen langzaam bakt, maar vooral ook langzaam afkoelt!
    Jaap Bergisch, Tegelmakerij AAN HUIS GEBAKKEN
    beantwoord
  • Jaap, bedankt voor je tip. Ik begrijp dat biscuitstoken minder riskant is dan glazuurstoken bij het voorkomen van breuk bij tegels. Alleen: stel dat ik de biscuitstook op b.v 1200 of zelfs 1250 doe, is de scherf dan nog poreus genoeg, houdt die de glazuur dan wel vast. En wordt de tegel bij opnieuw stoken op b.v 1030 dan mooi egaal? Of moet ik dan iets speciaals door de glazuur doen?
    N.B. Ik keek ook maar gelijk naar je website en zag dat je o.a. witjes maakt. Wij betegelden onze woonkeuken in een oud huis 30 jaar geleden met witjes van Westraven, ook 13x13, ook in 6 tinten wit (wel de fabrieksversie, niet de handgemaakte) en daar hebben we nooit spijt van gehad, is erg levendig. Hebben ook een tegeltableau boven het fornuis.
    Misschien kom ik nog eens bij je voor een workshop!
    Tjalda Wesseling
    beantwoord
  • Hallo Tjalda,
    Als je een beetje optopix of een andere kleefstof door je glazuur doet, heb je geen problemen. De tegels een beetje warm maken helpt ook.
    Overigens is de biscuitstook het meest riskant. Daar is het langzamen afkoelen ook erg belangrijk.
    Voor een workshop ben je altijd welkom!
    Jaap Bergisch
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.