ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > waarop letten bij aanschaf van kleiwals?

Omdat ik er aan denk om een kleine kleiwals aan te schaffen, ben ik benieuwd naar de reacties van degene, die een kleiwals bezitten en hier mee werken.
Ik zou graag weten, waar ik op moet letten bij de aanschaf hier van.

Zo hoor ik ook negatieve reacties op het werken met een kleiwals.
Is het zo, dat er wel degelijk nadelen zijn aan het werken met een kleiwals? Ik hoor graag de eventuele nadelen.

Kunnen er zich problemen voor doen als het "opsluiten" van lucht in de klei?? Met de plakken, gewalst met de hand is een eventuele luchtbel gemakkelijk te zien. Ik denk dat, dat ook bij de kleiwals te zien moet zijn.

Grote vlakken walsen met de hand wordt me te zwaar.
Heb ik voordeel aan een kleiwals?
Heel graag jullie reacties, zowel positief als negatief????
Groetjes: Marrie.

8 antwoorden

  • Hallo Marrie,

    Ik heb zelf een oude mangel die ik gebuik als kleiwals
    en ik vind het hartstikke fijn werken.
    Luchtbellen zie je goed zitten.
    Zeker als je een kleine kleiwals aanschaft is dit goed te hanteren en wordt het werk zeker lichter.

    Groeten, Jose
    beantwoord
  • Jose een mangel is dat zoiets als een ouderwetse wringer voor de was?
    beantwoord
  • Ja inderdaad.
    In deze rubriek onder
    "van waswringer een kleiwals maken"
    staat hoe het werkt.
    Jose
    beantwoord
  • Dag marrie,
    Ik heb al jaren een grote wals van Roderveld, zou hem voor geen goud willen missen.
    Luchtbellen zie je goed zitten.
    Nadeel: plakken zijn niet altijd even dik na een keer walsen. Ik draai de klei vaak twee of drie keer in verschillende richtingen dus ook zoveel keer walsen.
    groetjes
    Hans
    beantwoord
  • Het zou goed kunnen Hans, dat de kleine kleiwals dan in het functioneren al af zou moeten vallen, vanwege het walsen in de verschillende richtingen.
    Ik zou graag wat meer dan de breedte van 40 cm. willen hebben en mogelijk kom ik dan met de kleine wals niet zo goed uit. ( was ook aan het kijken naar roderveld)
    In ieder geval tot zover bedankt en misschien komen er meer opties??
    groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Hallo allemaal.
    Een oude mangel was voor mij geen optie.
    Mijn keus is gevallen op de Rohde kleiwals.
    Inmiddels staat hij al te schitteren in mijn atelier.
    Voordeel: traploos instelbaar.
    Geen gedoe met verschillende inlegplaten.
    De plakken zijn overal even dik en het werkt geweldig!!

    Allemaal bedankt voor de uitleg!
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Dag allemaal,
    Omdat we een test kleiwalsen voorbereiden wil ik deze tekst erbij plaatsen:


    Van het forum geplukt
    Kleiwals

    Vraag van Marrie J.:
    Omdat ik eraan denk om een kleine kleiwals aan te schaffen, ben ik benieuwd naar de reacties van bezitters. Waar moet ik op letten? Ik hoor namelijk ook negatieve reacties. Zijn er nadelen aan het werken met een kleiwals? Kunnen er zich problemen voordoen als het "opsluiten" van lucht?

    Antwoord van Jose van den Tweel:
    Ik heb zelf een oude mangel die ik gebuik als kleiwals en ik vind het hartstikke fijn werken. Luchtbellen zie je goed zitten. Zeker als je een kleine kleiwals aanschaft wordt het werk zeker lichter.
    Op dit forum onder ‘van waswringer een kleiwals maken’ staat hoe het werkt.

    Antwoord van Hans Meeuwsen:
    Ik heb al jaren een grote wals van Roderveld, zou hem voor geen goud willen missen. Luchtbellen zie je goed zitten. Nadeel: plakken zijn niet altijd even dik na één keer walsen. Ik draai de klei vaak twee of drie keer in verschillende richtingen, dus ook zoveel keer walsen.

    Antwoord van Marrie J.:
    Het zou goed kunnen Hans, dat de kleine kleiwals dan al af zou moeten vallen, vanwege het walsen in de verschillende richtingen. Ik zou graag wat meer dan de breedte van 40 cm. willen hebben en mogelijk kom ik dan met de kleine wals niet zo goed uit.

    Antwoord van Marrie J.:
    Een oude mangel was voor mij geen optie. Mijn keus is gevallen op de Rohde kleiwals. Inmiddels staat hij al te schitteren in mijn atelier.
    Voordeel: traploos instelbaar. Geen gedoe met verschillende inlegplaten.
    De plakken zijn overal even dik en het werkt geweldig!!

    Noten van de redactie:
    - de discussie is ingekort en waar nodig aangepast
    - zie de kleiwals test hiernaast

    Neem eens een kijkje in het discussieforum op www.klei.nl!

    beantwoord
  • Mijn goedkeuring heb je, Mels.
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.