ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > spuitkabine zelf bouwen

Kan iemand mij aan een tekening helpen om zelf een spuitkabine te bouwen.
En kan ik om te spuiten een (in bezit)air-brush
compressor SIL-AIR van 6 Bar gebruiken.
B.v.d. voor terugberichten

7 antwoorden

  • Hoi

    Een tekening kan ik je niet leveren maar dat is ook niet nodig.
    Ik omschrijf even de mijne.
    Mijn kast staat op een metalen tafel van 80 cm hoog de kast zelf is van roestvrij staal en 80 cm diep en 1 meter hoog en breed.In de achterwand zit een rond gat van 15 cm doorsnee en daar is een "Dustmaster" een grote stofzuiger op aan gesloten.
    Voor dat gat in de kast op een afstand van 10 cm staat een plaat 60x60 rondom vrij zodat de luchtstroom met de glazuurnevel makkelijk het gat uit kan in welke stand je je glazuurspuit ook houd.
    Een andere manier om de glazuurnevel te verwijderen is om langs de achterwand van de spuitkast een watergordijn te laten lopen.
    Hou de achterwand iets schuin maak aan de bovenkant een buis met veel gaatjes.
    Onder de kast een reservoir met water met een pomp die het water door de buis met gaatjes perst en langs de achterwand weer terug in het reservoir
    Eens in de zoveel tijd het glazuur latan bezinken water eraf en wat er dan overblijft kan je weer gebruiken als binnenglazuur of met een kleurstof toegevoegd als gewone glazuur.
    Ik ken de compressor die je gebruikt niet maar voor mij is het belangrijk dat er een buffertank tussen zit anders gaat je glazuurspuit "stotteren"
    Ik zelf spuit met een druk van 0,7
    Ik gebruik een verfspuit van "Atlas Copco"

    Succes Frans
    beantwoord
  • Frans (Boot)
    Dank voor je bericht, hier kan ik mee aan de slag.
    Groetjes
    beantwoord
  • Hoi Frans.
    Heb ik dat goed begrepen? Als je een watergordijn gebruikt heb je helemaal geen afzuigsysteem nodig?
    De nevel hecht zich dan automatisch aan het water?
    Is een vijverpomp voldoende? Hoeveel water moet die minimaal per minuut rondpompen?
    Die buis met gaatjes, kan dat gewoon een stuk tuinslang met gaatjes zijn dat ze gebruiken om planten van water te voorzien?
    Moet je voor de ingang van de pomp nog een filter plaatsen om verstopping te voorkomen of is de meegeleverde filter voldoende?
    Plaats je de pomp best niet op de bodem van de emmer ivm met de neerslag van glazuur?
    Het lijkt me wel een goedkoper en handiger systeem en ook flexibel. Wie weinig ruimte heeft (zoals ik)
    zou misschien een inklapbare kast kunnen bouwen, die zonodig in het tuintje openklappen, op een tafeltje zetten,vooraan een gootje dat het water naar de emmer leidt die eronder staat met de pomp, en spuiten maar.
    Geen giftige dampen in huis, en met het schoonmaken van de spuitkast recupereer je tegelijk de glazuur
    Of zie ik dat verkeerd?
    Wat zijn de nadelen?
    beantwoord
  • Anna,
    Ik heb me ook een spuitcabine zelf in elkaar gestoken op basis van de dikwandig plastic drum. Zo van die blauwe vaten met een grote schroefdop. Moet wel even zoeken wie deze tweedehands verkoopt.
    De drum heb ik met de schroefdop naar onder geplaatst en er een gootsteen-afloop op aangesloten. Het water gaat in gesloten kring terug via een bezinkbak.
    Met een decoupeerzaag heb ik er een venster in gemaakt. Let wel, enkele centimeters van de bodem blijven als vergaarbak. Met een transparant stuk plastic plaatje een soort zonneklepje boven het venster maken, zodat eventuele opstijgende nevel gevangen wordt. Bovenop de drum een ventilatortje plaatsen om een onderdruk te creeƫren. Door de druk van het spuitpistool komt anders de glazuurnevel retour. Met een geperforeerde tuinslang heb ik bovenaan een lus gemaakt met een aftakking naar de waterpomp. ( vijverpompje, wasmachine-pompje e.d.) Deze betrekt zijn water uit de bezinkbak. De gaatjes in de tuinslang enkel aan de achterzijde halve cirkel, gericht naar de wand. Omzeggens geen constructie, geen roest en makkelijk onderhoud. ( zie foto HET KLEIBOEK van L.Versluys)
    beantwoord
  • Hoi allemaal

    Als je bij het watergordijnsysteem toch nog een ventilatortje moet plaatsen lijkt het me toch omslachtig om dat hele systeem telkens op en af te bouwen in het tuintje.
    Dan zal het systeeem met de stofzuiger toch simpeler zijn.
    Ik vraag me allen af of je een gewone stofzuiger kunt gebruiken of een waterstofzuiger nodig hebt. Dat idee van die drum is ook interessant.
    Allemaal bedankt voor jullie advies
    beantwoord
  • Anna, ik zie niet in waarom u iets zou moeten op-en afbouwen??? Bij mij staat die spuitcabine gewoon in het atelier. Af en toe de bezink-bak reinigen en water bijvullen. De ventilator ( met minimale filter) zorgt enkel voor de onderdruk in de 'kabine'. Het glazuur zelf wordt opgevangen door het water dat van de wanden loopt.
    beantwoord
  • Hoi Lucien.
    In mijn huisje dient een klein slaapkamertje noodgedwongen als atelier. ik moet mezelf dus behelpen en een beetje inventief zijn. In-en uitklapbare dingen zijn dan wel handig en plaatsbesparend.
    Ik heb die glazuurnevel-dampen om dezelfde reden ook liefst niet in huis, en wil daarom in het tuintje spuiten, waar ook geen plaats is om iets vaststaand te installeren. Begrijp je?
    Wie plaats heeft voor een volledig uitgerust atelier, met alles erop en eraan mag zich heel gelukkig prijzen!!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.