ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Transparant glazuur

Kent er iemand een formule om een transparant glazuur temaken die mooi blinkt want tot nu toe zijn ze allemaal mat
groetjes dimitri
gevraagd

32 antwoorden

  • Probeer deze eens Dimitri
    30 spodumeen
    35 krijt
    5 nepheline syenite
    30 kwarts
    10 kaolien
    Dit is een hoogglanzend glazuur op 1240 graden C
    stooktijd ongeveer 8 uur
    Frans
    beantwoord
  • Dag Dimitri, Heb je nog belang bij een transparant (glanzend) op 1180 graden? Prema
    beantwoord
  • hoi, Ik wilde even laten weten dat ik graag het recept zou willen van glanzend transparant voor 1160/1180 graden. groetjes Vera
    beantwoord
  • dat mag het lijkt me altijd intersant, want al mijn formules ben ik kwijt geraakt en begin terug van nul
    groetjes dimitri
    beantwoord
  • probeer deze eens Vera
    30 spodumeen
    35 krijt
    10 nepheline syenite
    25 kwarts
    suc6 Frans
    beantwoord
  • Hij gaat vanavond nog de oven in bedankt Frans. Resultaat volgt.
    beantwoord
  • Ik moet er nog een foto van maken maar ik had het gebakken op 1160 graden en hij is dus dof wit geworden. Zou ik de krijt eruit kunnen halen en de nefeline seyeniet kunnen vermeerderen of is dat te kort door de bocht. Groet Vera
    beantwoord
  • Sorry Frans, stom stom stom maar heb ik toch het verkeerde recept gemaakt dat van 1240. Zit alles nog eens door te lezen en merk het. Dementie light helaas ga het volgende week nog eens proberen. Groet Vera
    beantwoord
  • Frans het is dus gelukt. Bedankt. Glazuur is inderdaad heel goed tot nu toe nog geen craquele. Ga nu verder met kleur toevoegen en kijken hoe zij reageert op slibs.
    beantwoord
  • Vandaag mijn grondstoffen wezen halen voor bovenvermelde glazuur, doch ze hebben mij Kaolien gecalcineerd meegegeven. Wat is het verschil met gewone kaolien, moet ik er minder van gebruiken?
    Willy
    beantwoord
  • Helpt dit?: http://www.potters.org/subject46324.htm
    Calcineren is verhitten tot gebonden water is verdampt. De kaolin wordt witter, harder en krimpt minder. Ik neem aan dat je wat minder in het recept nodig hebt, omdat er per kg meer kaolin is want het water is eruit.
    beantwoord
  • beantwoord
  • Hallo Frans, is dit glazuur ook geschikt voor aardewerk; 1040/1060 gr.? groet,hannie
    beantwoord
  • Helaas gaat dat niet lukken Hannie. Maar Lucien heeft in een ander item wel 3 recepten voor die temperatuur gegeven.
    Kijk hier maar eens: http://oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=15419
    Gewoon kopieren en plakken in de adresbalk van je browser. succes Frans
    beantwoord
  • hallo Frans, Ik doe mijn inkopen altijd bij Keramikos, maar daar vind ik degussa 90167 niet, bij het recept staat: of een gelijkwaardige vervanger.
    Bij Keramikos kan ik kiezen:
    alkaliboorfritte
    alkailifritte 15.10
    alkali-zink-boorfritte v15098
    alkaliboorSilicaatfritte 14.51
    boraxfritte(MI)
    calciumboraatfritte 32.21
    loodbisilicaatfritte 10.05
    loodmonosilicaatfritte 10.01
    zinkfritte 32.22
    natriumboorfritte 15.11
    natriumsilicaatfritte 31.10
    Ik heb geen idee welke gelijkwaardig is,kun je me een handje helpen? En kwarts staat bij keramikos in de lijst als: kwarts siliciumoxide Is deze goed?
    groetje,hannie
    beantwoord
  • Degussa 90167 fritte:
    Na²0 0,45
    Ka²0 0,45
    Ca0 0,10
    Al²O³ 0,20
    B²O³ 0,60
    SiO² 1,80
    Hannie, bovenstaande formule vergelijken met de beschikbare Alkali-boor frittes bij uw leverancier. Als die niet over de formules van de te koop aangeboden frittes beschikt, is het zinloos daar een fritte te kopen.
    beantwoord
  • Het is een alkaliboorfritte Hannie. Jammer genoeg geeft keramikos geen formules bij de fritten. De formule van degusa staat in het bericht van Lucien. Geef dat door aan keramikos en zij kunnen dan misschien de vervangende fritte voor je opzoeken. Kwarts is siliciumdioxide of SiO2 dus wat in de lijst van keramikos staat is kwarts. Frans
    beantwoord
  • Dank u voor deze uitleg Lucien, ik ga dit doorgeven aan keramikos. Mochten zij het niet hebben, weet u eventueel een adres in nederland waar ik het wel kan kopen,of een vervanger?

    Dank u wel Frans voor het antwoord, ik wacht even de berichten af van keramikos en Lucien. anders probeer ik een ander recept. Ik wil eigenlijk een transparant glansglazuur voor een temperatuur van 1020-1080 gr.die ik met pigmenten en/of oxydes kan kleuren..en met deze glazuur wil ik gegoten vaasjes dompelen.de gietklei die ik gebruik is kleipoeder van vingerling WB30PM
    groet,hannie
    beantwoord
  • Hannie, je zou kunnen deze formule doorsturen naar alle nederlandse leveranciers grondstoffen ( zie comm.advertenties ) met de vraag welke fritte ze hebben die hier het dichtst bij komt. Ik wil je er gelijk op attent maken dat elk glazuur niet geschikt is voor elke kleur. Voor de ene kleur via een kleurvormend oxyde moet er dan weer dit en dat in zitten en voor een andere kleur met hetzelfde oxyde mág er dan weer dit en dat niet in zitten, en dan heb ik het nog niet over de aandeelgrootte. Waar je met één of enkele basisglazuren het best uw gewenste kleur kunt bekomen is werken met pigmenten. Dit zijn een soort frittes van één of meerdere kleurvormende oxydes mét de nodige mineralen samengesmolten. ook weer een heel verhaal hoe de vork aan de steel zit, maar zeker hun geld waard als je een beter eindresultaat bekomt. Ze zijn ook niet giftig als sommige oxydes wel zijn bij inademing.
    beantwoord
  • Lucien,ik heb deze formule doorgegeven aan keramikos met de vraag voor een eventuele vervanger maar ik krijg er geen antwoord op. en om andere leveranciers te gaan vragen heb ik geen zin in.Ik zie er dan ook maar vanaf van dit recept.
    Dan heb ik nog een vraag aan u,n.l. ik heb ergens op internet 3 recepten gevonden;ze gaan alle drie uit van mengen met 1 kilo transparant glazuur.Er staat niet bij wat de samenstelling is van de glazuur.Bij recept 1 : 180 gr.ilmeniet en 120 gr.ijzeroxide(rood)Dit zou bruin met lichtbruine vlammen geven.
    Recept 2: 20gr.cobaltoxide,20gr.koperoxide. peptapon(voor de peptapon staat geen gewicht?) Dit zou Saskiablauw zijn.
    recept 3:2,5 gr.cobaltoxide, 5gr. mangaanocide, peptapon(weer geen gewicht voor de peptapon).dit zou Lila achtig zijn.
    Mijn vraag is; is een dergelijk recept geschikt voor oven stook van 1040 tot 1060 gr.

    groet,hannie
    beantwoord
  • Hannie, dit zijn geen recepten maar de hoeveelheid kleurvormende oxydes om in een glzuur te mengen. Het heeft geen zin als je het bijhorende glazuurrecept niet hebt.
    beantwoord
  • Lucien,ik begrijp wat je bedoeld,maar op de vraag of deze oxides geschikt zijn voor een lage temp...vanaf 1040 tot 1060 wilde ik graag een antwoord hebben.
    groet,hannie
    beantwoord
  • Hannie, natuurlijk zijn alle oxides geschikt voor deze temperatuur. Er zijn enkele uitzonderingen zoals seleniumoxide, wat vluchtig wordt boven 900°C. Je kan alle eigenschappen en verwekingspunten vinden op Wiki.
    beantwoord
  • Lucien,dank je voor je antwoord.dit wilde ik weten.
    Nog een hele fijne avond,
    Groetjes,Hannie
    beantwoord
  • Ik ben nog eens gaan kijken op de site van Keramikos Hannie
    Als je de catalogus daar download als PDF bestand zal je zien dat de aardalkaliboorsilicaatfritte precies hetzelfde is als die van degussa.
    Je zou dus dat transparante glazuur kunnen maken met die fritte.

    De bedoelde oxides zijn geschikt voor 1040....1060 graden of de resultaten hetzelfde zijn hangt af van de samenstelling van je glazuur.
    Veel B2O3 kan een melkachtige sluier geven in transparante glazuren b.v.
    Peptapon is een plak/zweefmiddel en wordt naar behoefte toegevoegd vandaar dat er geen hoeveelheden worden opgegeven.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans,

    het lukt me niet om die catalogus te downloaden maar ik kijk in de webshop, en daar zie ik bij de fritten; aardalkaliboorfritte en alkaliboorsilicaatfritte.
    jij hebt het over aardalkaliboorsilicaatfritte.
    welke is het nu??
    En zou een van de twee dan met 17%kaolien en 13% kwarts de geschikte transparante glazuur zijn?
    Ik ga eind deze week naar keramikos,ik zou dus graag willen weten welke fritte ik moet nemen.
    ik hoor graag een antwoord van je,
    groetje,Hannie
    beantwoord
  • Het is de aardalkaliboor fritte Hannie

    op deze link is de catalogus te downloaden:
    epub01.publitas.nl/.../magazine.php

    De bedoelde fritte staat op pagina 82
    Als je toch bij keramikos langs gaat is het verstandig om de catalogus mee te nemen want er staan veel wetenswaardigheden in.

    Frans
    beantwoord
  • Frans, dit is wel degelijk dezelfde fritte. Hartelijk dank voor het zoekwerk. In België is deze niet verkrijgbaar. Uitstekende en veelzijdige fritte.

    PS: Een fritte heeft de functie om toxische stoffen met glasvormers in te kapselen en wateroplosbare mineralen te binden ( in droge staat ) met andere mineralen.
    Hoe meer wateroplosbare mineralen in een fritte gevat zitten, hoe efficiënter de fritte is. In deze fritte is 90% van de basevormende oxides wateroplosbaar ( Na²O en K²O ) terwijl de overige 10% CaO is ( Calcium ). Bij de amfotére groep zien we een vrij hoge dois B²O³ ( 0,60 mol Booroxide ), wat normaal ook wateroplosbaar is. Uitstekend geschikt om aardewerkglazuren te maken.
    beantwoord
  • Frans,welke is het op pagina 82?Als ik dan naar keramikos ga kan ik hem aanwijzen in de catalogus.

    hannie
    beantwoord
  • Zoek en je zult vinden Hannie

    Frans
    beantwoord
  • Frans,ik gok op strontiumcarbonaat??

    hannie
    beantwoord
  • Frans,ik heb hem gevonden,hij staat op pag.84
    en ik maar zoeken op pag 82....
    nou ja,in ieder geval heel erg bedankt voor het zoeken!

    hannie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.