ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Glazuur zonder pinholes en neiging tot doorlopen

Hallo, Hoe kan ik mijn glazuur verbeteren zodat er na het bakken geen pinholes in zijn en niet de neiging heeft om te lopen.
Het is een recupglazuur,heb er al kwarts in gedaan 5% , het heeft wel de kleur veranderd.
wie kan mij raad geven ?
Wil wel graag op 1260° blijven bakken.
Alvast bedankt,
Marijke.

6 antwoorden

  • Hoi, Als een glazuur de neiging heeft om te gaan lopen is het niet raadzaam om dat te verhelpen met kwarts,kwarts is namelijk de glasvormer in de glazuur.Al2O3 of aluminiumoxyde zorgt ervoor dat de glazuur een netwerk vormt waardoor het glazuur niet gaat lopen.
    Een oplossing voor jou probleem kan bestaan uit wat kwarts er uit en daarvoor in de plaats kaolien
    of anders een wat minder actief smeltmiddel toepassen maar dat is alleen mogelijk als je je glazuur zelf samenstelt.
    Frans
    beantwoord
  • Dag Frans, had er al kaolien ingedaan,kleur veranderde werd wat matter,maar had nog steeds speldenprikken of kratertjes,hoe je het ook wil noemen.
    groeten Marijke.
    beantwoord
  • Hoi, Marijke
    speldeprikken of pinholes komen vaak doordat en nog gassen ontsnappen aan de scherf door de glazuurlaag heen gaan en de glazuurlaag niet meerde tijd heeft om zich daarvan te herstellen.
    Er zijn een paar dingen die je kunt proberen.
    hoger bisquit bakken of het stookprogramma wat langer maken of de nastooktijd wat langer of een combinatie van die dingen.
    groetjes Frans
    beantwoord
  • hoi Frans, dit wist ik ook,maar ik dacht dat je het met een of andere grondstof kon oplossen.
    Bedankt in elk geval.
    groetjes Marijke
    beantwoord
  • Hoi, Marijke
    Uit je vraag bleek niet dat je de verschillende dingen die ik je voorstelde al had geprobeert.
    Natuurlijk is er met de samenstelling van het glazuur te bereiken dat er geen pinholes meer in voorkomen.
    De moeilijkheid is echter als je je basisglazuur verandert er vaak ook gevolgen zijn voor de kleur en structuur van je glazuur.
    Allereerst moet je de verschillende grondstoffen die je gebruikt een nader bekijken.
    corn.stone b.v kan fluorinegas afgeven.
    kleurende sulfaten kunnen ook de oorzaak zijn van speldeprikken.
    Bariumcarbonaat kan onder bepaalde omstandigheden pas heel laat het carbonaat ontleden in oxyde soms pas boven de 1300 graden celcius.
    Als je dat alles eerst hebt bekeken kun je ook eens kijken naar de taaiheid van je glazuur.Dat is te verminderen door wat minder Al2O3 in de glazuur te doen.
    Ook is het mogelijk om de smeltmiddelen die je gebruikt te vervangen voor wat meer actieve.
    Misschien ten overvloede nog even het bekende rijtje dat begint bij de meest actieve .
    PbO BaO Na2O K2O ZnO CaO MgO
    Van het Ba0 is men niet helemaal zeker.
    Ik heb al deze wijsheden niet van mezelf maar uit een paar boeken nl "Glazuren van F.Wesseling" en "Handboek Glazuren van David Green"
    Als je hier iets aan hebt hoor ik het graag van je.
    Succes Frans
    beantwoord
  • hoi Frans, oei heel technisch allemaal, ik heb dat handboek voor glazuren ook, probeer er ook uit wijs te raken maar is zeker niet gemakkelijk, maar zal mij er terug instorten.
    In ieder geval hartstikke bedankt Frans voor de moeite die je gedaan hebt, zal laten weten of ik het glazuur goed gekregen heb,
    groeten Marijke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.