ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Glazuur wordt dik

Hoe komt het dat sommige glazuren uit zichzelf dik woren?Als je er water aan toevoegt is het wel weer ok maar dat kun je natuurlijk niet blijven doen.
Alvast bedankt,
Marijke.

12 antwoorden

  • Hoi
    Ik heb zelf een glazuur die vanzelf dik wordt dus niet door verdamping en dat is ook het enige glazuur waar lithiumcarbonaat in zit.
    Dus ik neem aan dat het door dat lithiumcarbonaat komt.Je hebt natuurlijk gelijk dat je niet onbeperkt water kan toevoegen dus dan zou ik wat minder tegelijk aanmaken.
    Frans
    beantwoord
  • best Frans,lithiumcarbonaat zit er niet in, ik zal je het recept geven:
    corn.stone 40
    krijt 15
    zink 10
    kaolien 20
    kwarts 20
    cobalt 4
    tin 8
    het is een mooie glazuur,en omdat ik dompel kan ik er ook niet te weinig van maken. ik heb het bij nog andere glazuren. dus je denkt dat er niets aan te doen is ?
    vr.gr.Marijke
    beantwoord
  • Hoi, Marijke
    Probeer dit eens:
    40 nepheline syenite
    15 krijt
    8 zinkoxyde
    12 kaolien
    30 kwarts
    8 tinoxyde
    4 cobalt
    misschien nog wat bentone toevoegen
    Ik heb jou glazuur berekend in mijn programma en ik kom hiermee ongeveer aan dezelfde cijfers als in jou glazuur alleen het uitzettingscoeffiecient is bij mij anders.
    Ik hoor wel van je als je er iets aan hebt.
    Groetjes Frans
    beantwoord
  • Bedankt Frans ik ga het proberen.
    Overmorgen ga ik een gladbrand doen,en dan is het wel 3 dagen afkoelen ik laat je iets weten.
    groeten Marijke.
    beantwoord
  • Frans,moet het niet op 100 uitkomen dit recept komt uit op 105.
    Marijke.
    beantwoord
  • Hoi, Marijke
    Het recept dat je mij gegeven hebt was ook 105 gr
    zonder tin en cobalt.
    Ik heb het alleen omgerekend met wat andere grondstoffen.
    Het is ook geen must om op 100 gram uit te komen.
    Ik zoek meestal naar de meest gunstige gewichten per grondstof dat is het eenvoudigst met afwegen.
    Daarom kom ik ook wel ees uit op 123 gr of 159 enz.
    Succes met de proeven Frans
    beantwoord
  • Bedankt Frans ik ga het proberen.
    gr.Marijke
    beantwoord
  • Hallo, Marijke
    Vandaag nog iets uitgezocht.
    Doe een paar druppels waterglas in je glazuur als het weer dik wordt.
    Voorzichtig aan ermee want anders bereik je een negatief effect.
    Over je andere vraag betreffende die pinholes, het schoot me te binnen dat ik er de laatste keer dat ik daar last van had mijn kwarts M10 heb vervangen voor een grovere kwarts M6.
    Succes Frans
    beantwoord
  • hallo Frans, de proefjes zijn uit de oven,het glazuurrecept is heel goed hetzelfde blauw nu nog afwachten of het niet dik wordt bedankt daarvoor.Wat betreft die kraters in een ander recept die zijn er nog altijd weet de samenstelling er niet van heb er nu wel behoorlijk wat kaolien in gedaan,maar heb nu ergens gelezen om er frite bij te doen wat denk je gewoon proberen maar hoeveel dan,kan je me raad geven.
    het is een grote emmer zonde om weg te gooien.
    En wat dat waterglas betreft,ging bij mij ineens ook een lichtje van branden,is dat het zelfde als dolapix?
    Heb dat al geprobeerd, wordt dunner maar pas op eerst veel water afgooien anders is het geen glazuur meer.
    Frans weet jij toevallig wat dolaflux is,is van vingerling,ik heb namelijk eens een partij grondstoffen overgenomen en er zijn dingen bij die ik niet kan terug vinden voor wat en hoe.
    En wist niet dat er verschillende kwarts bestond,moet ik eens achteraangaan.
    veel groetjes en hartstikke bedankt
    Marijke
    beantwoord
  • Hallo, Marijke
    Allereerst Dolaflux is net als dolapix en waterglas een "deflocculant"dat wil zeggen dat het er voor zorgt dat er geen klonten ontstaan als je gietklei aan het maken bent en dat je veel minder water nodig hebt.Waterglas is natrium silicaat wat nog wel eens bij een drogist te koop is.
    Dolaflux is een zeer sterk middel waarvan je maar 250 gram nodig hebt on 100 kg klei op de goede dikte te brengen.(oplossen in warm water)

    Dan het kraterglazuur. Fritte toevoegen kan wel maar er zijn zoveel verschillende en ze bevatten bijna allemaal smeltmiddelen,aluminium en kwarts.
    Omdat je er al kwarts en kaolien bij hebt gedaan stel ik voor om een smeltmiddel toe te voegen.
    Neem Lithiumcarbonaat of zinkoxyde of zelfs wat soda.
    Begin voorzichtig met 1 a 2 % en voer dat op tot het gewenste resultaat.
    Deze smeltmiddelen hebben een effect op de smelttemperatuur de meeste glazuren kunnen dat wel hebben mits je er niet te veel bij doet.
    Anders wordt het als de glazuur een matte glazuur is want dan kan het gaan glimmen.

    succes Frans
    beantwoord
  • hallo Frans ,ik ga verschillende proeven doen met lithiumcarbonaat zink en soda,ik laat het je weten maar zal pas over een tiental dagen zijn want dan ga ik weer een gladbrand stoken.
    Leuk dat je me zo helpt,het gaat vast een bruikbaar glazuur worden.
    groetjes Marijke.
    beantwoord
  • hoi Frans,ik plaats even een nieuw bericht dit wordt zo ellenlang he.
    gr.Marijke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.