ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Effectglazuur

GEbruiken jullie het effectglazuur alleen voor een stook in de electrische oven, of kan deze ook gebruikt worden bij een rakustook?
Groet,
Hanneke
gevraagd

2 antwoorden

  • Meer dan een jaar later (kan nog nét in het oude jaar) vind ik deze vraag over effectglazuren nog even terug.
    Ik heb 4 jaar geleden eens een effectglazuur gekocht van VEKA en die kan worden gebruikt in de raku.
    Het "effect" is wat minder maar ondanks dat, een mooie glazuur.
    Het betreft een glazuur geschikt voor temperaturen van 1020 - 1060 graden.

    Groetjes:
    Marrie.
    beantwoord
  • Hoy Marrie,
    Thanks voor het oprakelen van deze discussie. Ik had deze ook nog niet gelezen. Over heel de lijn vind ik alle argumenten steek houden en leerzaam. Mijn aandacht ging naar de foto van dat kleurrijk toestel en de combinatie met "effectglazuren". Ik dacht direct, dit komt niet goed. Maar jawel hoor, waarom dit niet werkt bij bepaalde glazuren en waarom. Leuk zeg. Ho ja, dit wil ik nog meegeven: effecten zijn meestal zichtbaar bij langer stoken ( stoven :-) ), wat raku niet kan bieden. Komt er nog bij dat de beoogde effecten in een oxiderende atmosfeer dienen gestook, wat al eens bij raku ontbreekt. Verder kan elke laagbakkende glazuur raku-gestookt worden, enkel op een iets hoger temperatuur dan voorzien in een conventionele oven. NOG EEN PRETTIG EINDEJAAR.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.