ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > kraterglazuur

Weet iemand wat precies een kraterglazuur is, hoe ik het kan maken en/of het misschien kant en klaar te koop is?Ik hou van groffe onreglmatige oppervlakken,is er misschie niemand die aan ander idee heeft daarvoor?
groeten Heleen Werner
gevraagd

12 antwoorden

  • Kraterglazuur ken ik niet maar een grof onregelmatig oppervalk maak ik door het werk heel onregelmatig in te kwasten (eigenlijk gewoon kliederen dus :-}) met slib van dezelfde klei.
    beantwoord
  • Dag Heleen,

    Kraterglazuur was eind jaren 60 begin jaren 70 een tijdje populair. Aan het glazuur wordt wat toegevoegd zodat er tijdens het stoken blaasjes ontstaan die openbarsten maar daarna niet meer glad smelten.
    Eigenlijk is het een gecultiveerde glazuurfout.
    Ik heb het nog nooit gemaakt maar heb er wel ergens over gelezen. Ik dacht, maar weet dat niet zeker dat er carborundum aan het glazuur wordt toegevoegd.
    Frans Boot zal het waarschijnlijk wel beter weten, die weet meer van glazuur.
    Hij zal ook wel reageren
    Groetjes
    Hans
    beantwoord
  • Siliciumcarbide kun je toevoegen aan een glazuur om in een electrische oven reductie te krijgen (fijnste soort, minder dan 1%).
    Daarnaast maak je er een kraterglazuur mee door een grovere soort SiC toe te voegen (2-5%), waardoor blazen ontstaan die niet meer dichtsmelten. Dit materiaal kun je misschien krijgen bij een metaalslijperij o.i.d.: het is het stof dat in bepaalde slijpschijven zit.
    Voor de duidelijkheid: met beide heb ik geen ervaring.
    beantwoord
  • Hoi Heleen,

    Ik heb voorheen wel werken gemaakt met kraterglazuur.
    Je voegt 0,5% siliciumcarbide toe aan een glazuur en je krijgt kraters.
    Gewoon in de electrische oven bakken op 1040 graden (althans dat heb ik gedaan).
    Ik voeg een foto toe zodat je het resultaat kunt zien.
    Succes ermee,
    groet Hanneke
    beantwoord
  • Eerst kwam het bericht niet door. Lastig hoor, iedere keer die technische fout.
    Maar nu is het plaatje niet geplaatst.
    Probeer het opnieuw.
    Hanneke
    beantwoord
  • Werkt niet, dus jammer.
    Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke, stuur de foto even naar info@klei.nl of secretariaat.klei@hetnet.nl, dan probeer ik het.
    Groet, Yoka
    beantwoord
  • Hallo ,

    Fijn al deze antwoorden!Jullie komen allemaal met hetzelfde dus het zal klopppen.IK heb inmiddels op internet een berijf gevonden dat het verkoopt, dus ga ik het gauw proberen.
    Bedankt allemaal! Ik ben benieuwd nu naar de foto!

    groeten Heleen
    beantwoord
  • En hier is de bedoelde foto van Hanneke Bruinjé
    Bijlagen:
    beantwoord
  • En dat bedrijf is? Ben nu toch wel heel nieuwsgierig hoor.
    beantwoord
  • hallo ,
    het heet De Bodemschat,een geologisch verzendhuis in Hengelo (O).een zakje kost 2,50 euro.
    Ik ga het eens proberen!
    beantwoord
  • Het ziet er zeer mooi uit! Het kraterglazuur dat ik in gedachten heb is nog geprononceerder ,echt bobbels en gaten zie je,dus ik denk meer % van dat spul toevoegen .Ik ga het proberen!
    groetjes Heleen
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.