ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Donkerrood glazuur

Wie kan mij helpen aan een recept of adres voor een donkerrood glazuur (zgn oxblood). Oxiderend gestookt op 1200 graden

20 antwoorden

  • Hallo Berrie,
    Je kunt aan een transparant glazuur een donkerrood kleurpigment toevoegen.
    Rob
    http://www.reliefs.nl
    beantwoord
  • Beste Rob
    Leuk bedacht , maar bij een temp van 1200 graden blijft er niets meer over van het rode pigment.
    Ik heb dit reeds met diverse transparanten uitgeprobeerd.
    Berrie
    beantwoord
  • Hallo Berrie,
    Kijk eens op de site van Keramik-Kraft in Aken. Ik heb begrepen dat ze ook verzenden. Succes,
    Marga
    beantwoord
  • Berrie, Ik heb deze gegevens uit de catalogus van een leverancier.Het transparante glazuur kan tot 1200 en diverse rode pigmenten zelfs tot 1350.
    Rob, http://www.reliefs.nl
    beantwoord
  • Hallo Berrie.
    Ik heb nog wel 2 recepten met carborundum die mooi rood zijn.

    45 nepheline syenite
    25 kwarts
    16 krijt
    5 talk
    6 zinkoxide
    3 tinoxide
    1.5 koperoxide
    0.5 carborundum

    60 natronveldspaat
    10 kwarts
    20 krijt
    5 talk
    5 zinkoxide
    1 tinoxide
    0.3 koperoxide
    0.3 carborundum
    Carborundum(siliciumcarbide) is o.a. te koop bij VeKa
    Groeten Frans
    beantwoord
  • Bedankt voor je reactie Frans
    Ik laat wel iets weten over het resultaat
    Mvg Berrie
    beantwoord
  • Krijg je dat ook met oxydatie stook?
    beantwoord
  • Hallo Vera
    De carborundum in het glazuur zorgt voor de nodige reductie in deze oxiderend gestookte glazuur.
    Frans
    beantwoord
  • Ik veronderstel dat deze glazuur blinkend is. Kan ik ook mat rood bekomen ? Groetjes, Danny
    beantwoord
  • Hallo Frans,
    Op welke temperatuur moeten deze glazuren gebakken worden voor het beste resultaat??
    Ik heb al eens carborundum gebruikt (grijs glazuur), het is zeer giftig wat nog eens werd onderstreept door de vieze grijze rook die uit mijn oven opsteeg.
    Groet van Anna
    beantwoord
  • Hallo Anna
    Deze glazuren zijn voor ongeveer 1200 graden celcius.
    Mij is niets bekend betreffende giftigheid van carborundum(siliciumcarbide)
    Ik kan me ook niet voorstellen dat de beschreven glazuren hierboven een dikke grijze rook zouden veroorzaken.
    Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans,
    Ik heb het even opgezocht.
    Heb het oa. gebruikt voor een grijze sinteroxyde, halfdekkend.
    recept 80 SVSZ
    20 gecal kaolien
    10 fritte 1510
    2,5 siliciumcarbide
    3 CuO
    Dit veroorzaakte niet een dikke grijze rook maar wel dat van een vette sigaar.
    Overigens wel het glazuurresultaat wat ik zocht.
    Groet Anna
    beantwoord
  • Silicium carbide (SiC) is volgens de EC safety data sheet niet giftig. Deze stof zal vermoed ik op hoge temperaturen zuurstof uit zijn omgeving onttrekken om SiO2 en CO2 te vormen, dus reducerend werken. Hierbij zal zeker geen rook ontstaan.
    beantwoord
  • Frans,

    ik heb uw eerste recept geprobeerd om donkerrood glazuur te maken, maar zoals u kunt zien op de bijlage (foto) heb ik een groen kratereffect glazuur met glinstering. Wat kan ik hier verbeteren om een donkerrode kleur te bekomen? Mijn oven is een
    Toma-oven. Ik heb het glazuur gebakken op 1 220 graden gedurende een uur.

    groetjes Raf
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Frans,
    Dit is een aanvullend bericht op het voorgaande.
    In mijn Toma deur oven is vooraan een kijkgat van 2 cm, de dikte van het aangebrachte glazuur, de fijnheid van de siliciumcarbide, zouden die factoren een rol kunnen spelen bij het rood kleuren?
    Mijn bakschema is : in 4 uren naar 600°C. en dan naar 1220°C. en een uur pendelen.
    Zou ik die bol opnieuw kunnen bakken?
    Groeten ,Raf
    beantwoord
  • Ik hou een baktijd aan van in totaal 10 uur waarvan 40 minuten pendelen.

    Op het eerste gezicht ziet het er nogal dik geglazuurd uit
    maar dat kan ook te maken hebben met de aanwezige kraters , een bij effect van siliciumcarbide.

    Overbakken is te proberen maar wel langzaam opwarmen anders is het gevaar van stuk gaan erg groot.

    Frans
    beantwoord
  • Frans,

    Bedankt voor uw antwoord. De bol is met een compresser gespoten, ik heb 2 kleine figuurtjes gedompeld in hetzelfde glazuur met hetzelfde resultaat als de bol.
    Ik heb nog enkele vraagjes:
    Voor de eerste 600°C., hoeveel uren zou ik best gebruiken, is het nodig om het kijkgat af te sluiten en blijven de kraters aanwezig bij het gewenste rode resultaat?

    Groetjes, Raf
    beantwoord
  • Die kraters zijn het gevolg van het gebruik van siliciumcarbide en zullen niet verdwijnen na het opnieuw stoken ben ik bang.

    Een zeer fijne maling van de siliciumcarbide is noodzakelijk voor een fijne verdeling in de glazuur.

    Jammer dat je niet eerst een proef hebt genomen.

    Als ik dingen moet overbakken dan doe ik de eerste 200 graden heel rustig aan desnoods met pendelen.
    Daarna stook ik dan met 100 tot 150 graden per uur op.
    Het kijkgat hou ik de eerste tijd open om eventuele waterdamp o.i.d. te laten ontsnappen.

    frans
    beantwoord
  • Hallo Frans,
    Bedankt voor de antwoorden.
    Ik ga een nieuwe test maken en het glazuur dunner spuiten , het resultaat zal ik doorgeven.
    Groetjes, Raf
    beantwoord
  • Hallo, over donkerrod gesproken, ik heb ook een vraag:
    ik ben op zoek naar een recept voor bordeauxkleurig glazuur, dat niet geoxideerd gebakken kan worden, ook steengoedtemperatuur en met een niet giftig resultaat.
    iets met sympatiebrand misschien, dus veel spullen met hetzelfde glazuur erop in de oven, om de goede kleur beter door te laten komen bij het stoken,? of heeft iemand een ander idee voor me?
    Joke Scholte
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.