ALGEMEEN > Techniek > tekst op een werkstuk

Hallo,
Ik moet een wandtegel maken welke gebakken is op 1240°C en waar een tekst moet op komen.
Ik heb hier geen ervaring mee dus mijn vraag of onderstaande werkwijze juist is.
Ik bak het stuk op 980°C.
Glazuur het met steengoedglazuur en bak het op 1240°C
Maak mijn tekst met kleurloze glazuur en kleurpigmenten en bak op 980°C (glazuur voor 980°)
Is dit de goede werkwijze om een steengoedstuk te hebben waar een niet uitgelopen tekst op staat?
Alvast bedankt
Willy

12 antwoorden

  • Dag Willy,
    De werkwijze die je omschrijft is prima.
    Wat bindmiddel in het glazuur waar je de tekst mee maakt zorgt ervoor dat de hechting wat beter is.
    Zelf maak ik gebruik van Transfers om teksten op urnen te plaatsen. Dat kost me wel gemiddeld € 40,00 per urn maar dan heb je wel drukwerk kwaliteit.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • bedankt voor de snelle reaktie
    Willy
    beantwoord
  • Teksten op werkstukken breng ik meestal aan op 2 manieren:
    - in de nog zachte klei vermicelli-lettertjes drukken (branden weg bij het bakken). De indrukken daarna op het biscuit met een oxide-oplossing instrijken en afvegen. Daarna transparant glazuur opzetten.
    - in de handel zijn "inslagletters en -cijfers" te koop welke gebruikt worden om bvb in leder teksten te kloppen. Daarmee kan op dezelfde manier als hierboven gewerkt worden.

    groeten
    Axel
    beantwoord
  • Hallo Willie,

    Je kunt ook met glazuurverf op een tegel tekst schrijven,
    Dan maak je de porcelijnverf aan met een vloeistof speciaal om met een pen te kunnen schrijven.
    als je hier belangstelling voor hebt, wil ik het wel even precies voor je opzoeken.De spulletjes daarvoor kan je zo bij keramikos bestellen.
    Ik maak zo altijd beboortebordjes

    Groetjes Cora
    beantwoord
  • Allen bedankt.
    Heb vermecelieletterkes meegstookt en dan geglazuurd op 1220°. Uit de letters zelf voor het bakken een beetje glazuur verwijdert.
    Dan de letter overborseld met glazuur welke contrasteerde met de ondergrond en voor 980°C.
    Na drogen de overtollige glazuur afgewreven zodanig dat er alleen in de letters overbleef.
    Ziehier het voor mij bevredigend resultaat

    Bijlagen:
    beantwoord
  • Kan iemand mij voor volgend probleem een oplossing bieden. Na het bakken van de vermecellieletterkes zou ik de letters willen opvullen met iets wat geen glazuur opneemt zodat na de glazuurbak op 1225° de letterkes nog volledig vrij zijn.
    Willy
    beantwoord
  • Hallo Willy,

    Ik veronderstel dat wanneer je de lettertjes voorafgaand aan het glazuren vult met was (overstrijken + afvegen), dat dan het glazuur afgestoten wordt, en de lettertjes vrij zullen blijven. Ik heb dit nog niet geprobeerd, maar ik denk dat dit kan werken.

    Groeten
    Alex
    beantwoord
  • Hallo Willy en Alex,
    Ik denk dat opvullen met was niet de juiste optie is. Het overtollige afvegen zit me niet lekker. Je kun niet vermijden dat er ook was rond de tekst in de scherf gaat zitten en wordt glazuren onmogelijk. Probeer eens met latex aanbrengen met een fijn penseeltje. De latex die naast de tekst komt te zitten, kun je wegsnijden met een scherp mesje en laat zich volledig verwijderen. Na het glazuren moet je wel al die latex-lettertjes uit het reliëf prutsen. Als je over rubber lettertjes beschikt kun je wel je tekst stempelen met was of latex, zonder ingedrukte macaroni uiteraard. Wel handig als diepte-reliëf-vormers.
    beantwoord
  • Hallo Cora,
    Ik lees net je bericht op het Klei discussieforum (van bijna een jaar geleden). Ik ben erg benieuwd om welke vloeistof en pen het hier gaat. Zou je me dit willen mailen? Ik werk zelf op biscuit en ben al jaren op zoek naar een goede manier om teksten om mijn werkstukken te kunnen schrijven. Alle tips zijn welkom. Ik stook mijn stukken af op 1060 graden.
    Groeten, Andrea.
    beantwoord
  • Hallo Andrea,

    Ik maak geboortebordjes met tekst, dit doe ik met porceleinverf van schjerning, kun je bij keramikos ook via internet bestellen
    Je maakt dit aan met vloeistof kontour en moderntechnik olie
    Je maakt het aan, tot je er met een kroontjespen mee kunt schrijven, is ongeveer als een iets dikkere inkt. Niet te dun, want anders gaat het wel uitlopen, je moet het gewoon proberen met de pen.
    Je kunt er zelfs mee kaligraferen, als je dat wilt.
    De konturolie droogt op en daarom loopt het niet uit
    Dit doe je op een gebakken en geglazuurd werkstuk, daarna bak je het op 800 graden in.
    Als je er ooit mee zou willen schilderen, heb je een andere vloeistof nodig om het te verdunnen.

    Ik hoop dat je er iets mee kunt
    Groetjes Cora
    beantwoord
  • Ik heb enige tijd geleden tekst op een werk geschreven met de Mutipen.Het was goed gelukt.Omdat ik op een glans glazuur heb geschreven,ook nog op een hele ronde organische vorm,liep af en toe de pen wat uit maar dat was na opdrogen goed te corrigeren.Ik kon ook letters die niet mooi waren verwijderen en weer opnieuw schrijven.
    Het is wel een derde stook op 830 gr.
    Er stond een heel artikel over de Multipen in het Kleinummer van september.
    beantwoord
  • Ik schrijf met een bijgeknipt stug klein kwastje en dikke gietklei op de ongebakken klei wanneer die leerhard is.

    Het geeft een letter in relief.De gietklei is te kleuren met onderglazuur.

    Rob
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.