ALGEMEEN > Techniek > tekst op een werkstuk

Hallo,
Ik moet een wandtegel maken welke gebakken is op 1240°C en waar een tekst moet op komen.
Ik heb hier geen ervaring mee dus mijn vraag of onderstaande werkwijze juist is.
Ik bak het stuk op 980°C.
Glazuur het met steengoedglazuur en bak het op 1240°C
Maak mijn tekst met kleurloze glazuur en kleurpigmenten en bak op 980°C (glazuur voor 980°)
Is dit de goede werkwijze om een steengoedstuk te hebben waar een niet uitgelopen tekst op staat?
Alvast bedankt
Willy

12 antwoorden

  • Dag Willy,
    De werkwijze die je omschrijft is prima.
    Wat bindmiddel in het glazuur waar je de tekst mee maakt zorgt ervoor dat de hechting wat beter is.
    Zelf maak ik gebruik van Transfers om teksten op urnen te plaatsen. Dat kost me wel gemiddeld € 40,00 per urn maar dan heb je wel drukwerk kwaliteit.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • bedankt voor de snelle reaktie
    Willy
    beantwoord
  • Teksten op werkstukken breng ik meestal aan op 2 manieren:
    - in de nog zachte klei vermicelli-lettertjes drukken (branden weg bij het bakken). De indrukken daarna op het biscuit met een oxide-oplossing instrijken en afvegen. Daarna transparant glazuur opzetten.
    - in de handel zijn "inslagletters en -cijfers" te koop welke gebruikt worden om bvb in leder teksten te kloppen. Daarmee kan op dezelfde manier als hierboven gewerkt worden.

    groeten
    Axel
    beantwoord
  • Hallo Willie,

    Je kunt ook met glazuurverf op een tegel tekst schrijven,
    Dan maak je de porcelijnverf aan met een vloeistof speciaal om met een pen te kunnen schrijven.
    als je hier belangstelling voor hebt, wil ik het wel even precies voor je opzoeken.De spulletjes daarvoor kan je zo bij keramikos bestellen.
    Ik maak zo altijd beboortebordjes

    Groetjes Cora
    beantwoord
  • Allen bedankt.
    Heb vermecelieletterkes meegstookt en dan geglazuurd op 1220°. Uit de letters zelf voor het bakken een beetje glazuur verwijdert.