ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > warm oranje

Hoi mensen ik ben een van de gelukkige die werk van Antonino Spoto heb gekocht.Ben nu aan het proberen om die warme kleur te vinden.Ik weet dat hij laag bakt 900°c.En meerdere lagen gebruikt.
Maar nu al verschillende proeven gedaan met pigmenten maar het wil niet lukken.Ze blijven te flets.
Zijn werk staat in de laatste klei.
Vindt het een uitdaging om het te krijgen.
gevraagd

6 antwoorden

  • Hoi Vera

    Ik heb de kleur even bekeken hier op de site.
    Ik zou , als ik het wilde namaken, een combinatie van ijzeroxide,titaandioxide (of rutiel) en tinoxide proberen in een transparante glazuur.

    Frans
    beantwoord
  • Ik ga het zeker proberen.Mijn resultaat met ijzeroxyde is dat het met glazuur vaak wegbakt maar ik laat het resultaat zien.
    beantwoord
  • Ik heb proeven gedaan maar die met ijzer rutiel en tin in een glazuur werd niet mooi waarschijnlijk te hoog gebakken zie bijlage.Zo doende ook een met pigmenten gedaan maar het begint erop te lijken maar toch nog niet heel sprekend ik vind ze nog te flets.Frans weet jij ook hoe je ze sprekender kan krijgen?
    Bijlagen:
    beantwoord
  • welk glazuur gebruik je Vera en op welke temperatuur bak je?

    Frans
    beantwoord
  • Bij de driehoek met ijzer, rutiel en glazuur heb ik de 2027 van van Leemputten gebruikt.En omdat ik liefs geen glans heb heb ik de pigmenten met slib 50%en 1400 van veka 50 %
    beantwoord
  • De oorzaak kan ook aan het stoken liggen. Ben je zeker dat er voldoende zuurstof in de oven aanwezig is ? Zelfs bij een elekrtische oven kan dit probleem zich stellen als dit een type is zonder verluchtings-gat ( schouw ). Als je met rood ijzeroxide werkt ( Fe²O³) kan dit transformeren naar zwart ijzeroxide ( FeO ) door gebrek aan zuurstof, wat een bruin tot zwarte kleur geeft. Het niet goed uitsmelten kan te wijten zijn aan carbon/sulfaat gassen die in het glazuur blijven zitten doordat ze zich niet voldoende met zuurstof kunnen binden. Dit is een euvel dat in verschillende vraagstelling op dit forum terugkomt, maar veelal op deze oorzaak wijst. Succes.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.