ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur en oxiden

Hallo,
Ik zou graag experimenteren met zelfgemaakte glazuren, maar ik heb door het klein verbruik niet de mogelijkheid om alle produkten aan te schaffen en te stockeren.
Daarom zou ik starten met een steengoedglazuur en daar oxiden aan toevoegen, maar ik heb nog enkle vragen:
1: is dit om te beginnen een goed idee, is dit mogelijk.
2: De witte glazuur is bij mijn leverencier veeeel goedkoper dan transparante, kan ik van witte steengoedglazuur starten?
3: In een boek las ik dat de oxiden de glazuur tijdens het stoken vloeibaarder maken en dat men best de helft van het gewicht aan oxides kaolien toevoegt. Klopt dit?
4: voeg ik de oxides aan de poederglazuur toe of aan de vloeibare?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Willy
http://blog.seniorennet.be/wilwikeramiek/
gevraagd

10 antwoorden

  • Hallo Willy

    Natuurlijk is het mogelijk om oxides toe te voegen aan bestaande glazuren.
    Het mengen zou ik droog doen dan water erbij en door een fijnmazige zeef wrijven met een kwast.
    Met witte glazuur kan je heel andere resultaten krijgen dan met transparante glazuur
    Je hebt in elk geval meer oxide nodig om dezelfde kleurintensiteit te krijgen.
    Witte glazuur is een dekkend glazuur.
    in principe werken alle kleurende oxides (behalve Chroomoxide) smeltpunt verlagend en kan wat kaolien worden toegevoegd een andere mogelijkheid is iets lager te stoken.
    Met cobaltoxide is toevoegen niet nodig denk ik omdat je daarvan maar heel weinig nodig hebt om een mooi blauw te krijgen.

    Het is trouwens met een paar stoffen mogelijk om een goedkope transparante glazuur te maken kijk maar eens hier:

    http://oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=10315

    success met de pogingen

    Frans
    beantwoord
  • Deze antwoorden geven moed om een vraag te stellen
    Bedankt
    beantwoord
  • De glazuur die ik terugvind is een glanzende transparante.
    Kan u mij het recept geven voor een matte transparant
    Bedankt
    beantwoord
  • Toevoegen van aluminiumoxyde maakt een glazuur minder glanzend Willy.


    Frans
    beantwoord
  • Bedankt voor de tip, maar mijn leverencier heeft in zijn lijst geen aluminiumoxyde staan.
    Is er iets met hetzelfde effect, en hoeveel moet er toegevoegd worden.
    Willy
    beantwoord
  • Heb intussen zonder problemen aluminiumoxide gevonden.
    Hoeveel aluminiumoxide in percenten mag ik toevoegen om mijn glazuur iets matter te maken?
    beantwoord
  • Hoeveel procent is niet zomaar te zeggen Willy.
    tussen de 1 en 10 % denk ik dat hangt weer af van de verhouding tussen aluminium en kwarts in je recept.
    Proefjes maken is de enige remedie.



    Frans
    beantwoord
  • wanneer ik mangaanoxide gebruik aan de buitenzijde van een kom (gebruiksgoed), ik spons het er op, en ik stook het op 1150 C, is er dan nog gevaar voor giftige stoffen bij het gebruik? Soms breng ik over de mangaanoxide een laagje transparant glazuur aan, maar vaak ook niet.
    beantwoord
  • Dag Tiny,

    Mangaanoxide is niet erg giftig, maar het is ook niet onschuldig. Als je wat grotere hoeveelheden ( hoeveel weet ik ook niet ) binnenkrijgt, dan is het beslist ongezond.
    Ongeglazuur aan de buitenkant van een kom toegepast betekent direct contact tussen je lippen en de mangaan, dit is dus geen verstandige toepassing.
    Met glazuur erover is veel beter
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hans, hartelijk dank voor je hulp. Ik zal er in de toekomst rekening mee houden. groetjes
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.