ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur en zijn grondstoffen

Na raad en hulp via deze site heb ik een 3-tal basisglazuren getest.
De voor mij beste (na toevoeging oxiden) basisglazuur mat (licht) transparant is volgende: 20% Ball Clay + 42% Kaliveldspaat + 15% Krijt + 23% Kwarts.
Nu heb ik na mijn testen nog Spodumeen en Nepheline Syeniet over.
Welke produkten kan ik in mijn basis door deze vervangen en wat zou het resultaat moeten zijn?
Sommige zullen zeggen: test het uit, doch als zuinige Belg wil ik mijn electriciteitsrekening zo laag mogelijk houden.
Alvast bedankt
Willy
http://blog.seniorennet.be/wilwikeramiek/
gevraagd

12 antwoorden

  • Nepheline syenite en spodumeen kan je niet zomaar als vervanger gebruiken in je glazuurrecept.
    spodumeen bijvoorbeeld bevat lithium en dat komt helemaal niet in je glazuur voor.


    Frans
    beantwoord
  • Willy, voor welke stooktemperatuur is jouw basisglazuur bedoeld? Ik heb al die grondstoffen ook ter beschikking en vind matte glazuur het mooiste. Groeten, Tjalda
    beantwoord
  • Ik stook op 1215°C.
    Het recept met Ball Clay en kaliveldpaat vraagt 2 liter water per kg poeder anders is de laag te dik en krijg ik samengetrokken delen.
    Het recept met Spodumeen vraagt en eist minder water en trekt in het geheel niet samen; is wel iets blinkend.
    30 spodiumeen + 35 krijt + 5 nephelite Syeniet + 30 kwarts + 10 kaolien.
    Zou de spodumeen willen vervangen door Peteliet daar de kostprijs daarvan voor mij veel lager ligt. De samenstelling is bijna gelijk. Doe volgende week een test.
    Willy
    beantwoord
  • Willy
    Wat is bijna gelijk, petalite bevat een keer zoveel kwarts en is dus niet zoveel goedkoper. Als je petalite gebruikt i.p.v. spodumeen voer je minder lithium en aluminium in. Zou wel eerst een proefje doen.
    Emma
    beantwoord
  • zie onder
    beantwoord
  • Klopt Emma

    30 spodumeen ...........45 petalite
    35 krijt.......................35 krijt
    5 nepheline..................5 nepheline
    30 kwarts....................14 kwarts
    10 kaolien......................8 kaolien

    Dat zijn de verschillen als je op dezelfde segerformule wil uitkomen.
    Kwarts is veel goedkoper dan petalite of spodumeen dus is dat recept mer spodumeen uiteindelijk goedkoper.

    Frans
    beantwoord
  • Bedankt zeg; zo leren we weer wat bij.
    Dankzij jullie besef ik nu dat spodumeen uit aluminiumoxide, Litiumoxide en kwarts bestaat.
    Als ik de spodumeen per 5kg hier in Belgie koop is dit voordeliger dan Petalite. Maar onze leverencier is niet zeker dat er later nog spodumeen zal te krijgen zijn. Ik dacht dan aan Petalit, maar dat is hier 2x zo duur dan in Nederland en dan Spodumeen hier.
    Nu denk ik door jullie te weten dat ik mijn spodumeen zelf kan aanmaken met volgende ingredienten.
    1 deel aluminiumoxide; 1 deel litiumcarbonaat (kan geen litiumoxide krijgen; is dat hetzelfde) en 4 delen kwarts.
    Klopt dit?
    beantwoord
  • Hallo Willy,
    in principe klopt dit, alleen bezinkt aluminiumoxide snel en is daardoor lastig in een glazuur.
    Je kunt dan beter kiezen voor
    1 deel lithiumcarbonaat
    1 deel kaolien
    (kaolien is 1 deel alumiumoxide en 2 delen kwarts)
    en 2 delen kwarts
    beantwoord
  • hallo,
    Zo leren we alle dagen bij maar ik zie één probleempje.
    Als ik uw samenstelling invoer in de Seghers formule valt mijn baktemperatuur enorm terug. Er moet dus iets mis zijn. Als ik met uw gegevens de omrekening van Spodumeen naar andere grondstoffen maak kom ik op volgende samenstelling.
    100 spodumeen = 16 lithiumcarbonaat + 50 kaolien + 34 kwarts.
    Dit geeft terug een hogere baktemperatuur alhoewel nog 10°C lager dan de basisglazuur met spodumeen.
    Toch bedankt want zonder uw inbreng had ik dit zeker niet geweten
    Willy
    beantwoord
  • Willy.
    Hoe je rekent weet ik niet maar dat je anders uitkomt kan niet, spodumeen bestaat uit 1 lithium 1 aluminium en 4 silicium (mollen) hoe je dit bereikt is niet van belang.
    Emma
    beantwoord
  • Als je één deel lithium neemt en één deel kaolien (wat uit 1 deel aluminium en 2 delen kwarts bestaat) en 2 delen kwarts heb je
    één deel lithium
    1/3 van een deel aluminium
    2 delen en 2/3 kwarts.
    Totaal 4 delen.
    Je maakt de fout dat als je één deel kaolien neemt je maar 1/3 aluminium hebt de rest is kwarts. Dus moet je drie maal zoveel kaolien nemen dan lithium.
    Ja toch?
    beantwoord
  • Lithiumcarbonaat.....5
    Nepheline ..............5
    kaolien.................27
    kwarts..................40
    krijt......................35

    met dit recept kom je ongeveer aan dezelfde segerformule als met de glazuur die spodumeen bevat.


    Frans


    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.