ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > zelf lijmwater maken om glazuurpigmenten aan te maken?

Wie weet hoe ik zelf lijmwater kan maken om glazuurpigmenten mee aan te maken? Ik weet dat het met suikerwater kan (zes delen water op een deel poedersuiker, eventueel aangelengd met glycerine) of met honing, maar zijn er ook andere mogelijkheden? Kun je bijv. behangerslijm gebruiken? Ik wil met de pigmenten (majolica van VeKa) schilderen op glazuur en dan stoken (1100 graden).

7 antwoorden

  • Beste Timon,
    Ik gebruik een recept van het EKWC.
    Optapix KG 25: 1,2%
    Bentone : 0,3%
    Droog toevoegen aan het glazuurpoeder voor de majolica onderlaag. Goed mengen en dan pas water erbij. Het gaat anders klonteren.
    De glazuurlaag wordt hiermee wrijfvast en goed beschilderbaar.
    De schilderbaarheid van de majolicaverf kun je verbeteren door 0,5 tot 1% Dolapix PC67 toe te voegen.

    Optapix is een CMC soort, maar is speciaal afgesteld op glazuren. Tylose is een alternatief, maar het verhoogt de viscositeit van het glazuur in sterkere mate. Voor de verwerkbaarheid moet je dan meer water gebruiken. Een gevolg zou kunnen zijn dat de glazuurlaag meer krimpt waardoor de kans op fouten groter wordt.

    Overigens moet je Optapix in poedervorm gebruiken. Keramikos heeft dit, en Bentone en Dolapix, in voorraad.
    Groet,
    beantwoord
  • Je kunt inderdaad zelf een lijmwater of eits dergelijks maken. Zie voor een recept klei september 2010 in het artikel, kwastglazuur, het negatieve image voorbij.
    Dit recept is ook goed bruikbaar voor slibs en kleurpigmenten.
    Wil je ook nog een perfecte kwastbaarheid en veegvastheid en meteen aan de slag, maak dan gebruik van het kant en klare pehatine 209, wat ook in het artikel te vinden is.
    Succes ermee,
    beantwoord
  • Ik gebruik altijd onderstaand recept.
    2 ltr water + 4 gr peptapon. Nacht laten staan en zeven.
    Alternatief: idem met 2% bentoniet ipv 4 gr peptapon.
    Gr. Yoka
    beantwoord
  • Beste Gerrit,

    Begrijp ik het goed dat door het toevoegen van 0,5 tot 1% Dolapix PC67 aan een glazuur de overschilderbaarheid verbetert? Ik probeer de majolica-techniek toe te passen door met kobaltoxide over een ongebakken wit glazuur te schilderen. Alleen is het ongebakken glazuur zeer gevoelig voor overschilderen.

    Groeten,
    Dorien
    beantwoord
  • beste timon

    waarom gebruik je geen petapon 9 ,205 og 316 mengen met water en je plaksel is klaar.

    dorien als je teveel dolapix gebruikt kan je glazuur erg gaan drijven dus denk dat die dan niet zo goed te schilderen is
    beantwoord
  • Dag Dorien,
    Het EKWC recept:
    Optapix KG 25: 1,2%
    Bentone : 0,3%
    wordt gebruikt voor de glazuurlaag WAAROP je schildert.
    Het maakt de laag wrijfvaster en daardoor gemakkelijker beschilderbaar.
    De Dolapix toevoeging aan het water waarmee de (poeder) majolica glazuurverf wordt aangemaakt, maakt deze beter schilderbaar. D.w.z. de verf vloeit gemakkelijker van het penseel waardoor je "vloeiender" kunt schilderen.
    Groet,
    Gerrit Sman / atelier de Violier
    beantwoord
  • Dag Gerrit,

    Het beschilderen gaan inderdaad veel beter door het toevoegen. Ik heb 1% CMC en 0,3 % bentone gebruikt. Ik wacht nog op het resultaat na het bakken. En ik moet het beschilderen met kobaltoxide nog wat beter onder de knie krijgen. Mijn oplossing was te dun (te veel water voor de hoeveelheid cobaltoxide).

    Dank je wel voor de tip,
    Dorien
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.