ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glasmeel / sintermeel

Bij creavisie kocht ik glasmeel / sintermeel. Met dit product kun je de stooktemperatuur van een glazuur verlagen.
Bij creavisie wisten ze de formule van deze stof niet.
Weet iemand de formule en heeft iemand ervaring met glasmeel/sintermeel.
Hoeveel procent is nodig om de temperatuur te verlagen?
Ik ben benieuwd naar reacties. Alvast bedankt.
Anne

3 antwoorden

  • Anne,
    Glass cullets (glasmeel) kan variëren in samenstelling en smeltpunt. Een ding hebben deze 'frittes' gemeen; een zeer laag Al²O²-gehalte, wat een uitstekende basis is voor loop-en kristalglazuren. Hun smeltpunt zit zowat tussen 99°C en 1000°C. Dat ze smeltpunt-verlagend werken is een misvatting. Wat wel waar is dat ze een te taai glazuur ( teveel Al²O² ) doen uitsmelten. De Bases zijn in hoofdzaak Natrium/kalium.
    beantwoord
  • Bedankt voor je bericht Lucien. Weet je ook hoeveel ik bij moet voegen om het glazuur minder taai te krijgen?? En kan ik dit ook gebruiken bij glazuren van 1140 en 1240?
    beantwoord
  • Anne,
    De hoeveelheid hangt af van het type glazuur en hoe weerbarstig deze is om glad uit te smelten. Je kunt eens een proefje maken met 10% en 15% aan het bestaand glazuur toe te voegen. Glaspoeder kun je op alle temperaturen gebruiken en is uiteraard een beter smelter op hoge dan op lage temperaturen. Als basis met toevoeging van 20% kaolien heb je een prima glazuur. Mogelijkheden te over, maar niet als smeltpuntverlager op aardewerktemperatuur. Dan ben je beter af met een fritte als M&M 1233.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.