ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > draaitafel verwijderen

Wanneer ik de spatbak van mijn draaischijf wil schoonmaken, moet ik het draaiplateau erafhalen. Dit gaat iedere keer weer heel lastig, omdat het nogal vastzit op de motoras. Het is een gladde, beetje conische as met een spie. Is er een trucje om dit zonder teveel geweld op te lossen? alvast bedankt!

3 antwoorden

  • Probeer met een metalen plaatje op de as te voorkomen dat het draaiplateau te ver doorzakt 0.1 mm kan al voldoende zijn. Smeer vaseline o.i.d. op de as.
    beantwoord
  • Ik raak ook niet helemaal onder mijn draaischijf om om de spatbak proper te maken. Het is weliswaar een roestvrijstalen gelakte bak (roderfeld wit) maar ik denk dat ik op den duur toch roest krijg als ik het niet telkens helemaal proper maak. Ik heb er ook geen idee van hoe ik die schijf eraf zou moeten halen zonder brokken te maken. Ik denk eraan om een raamwissertje af te zagen, net naast de aanzet van het handvat, om er zo toch mee onder de schijf te geraken, ook langs de opstaande wand van de spatbak.
    beantwoord
  • Intussen heb ik inderdaad een raamwissertje in 2 gezaagd, links van de aanzet van het handvat/steel. Het werkt prima, ik geraak zonder problemen overal onder de schijf, dus ook vooraan langs de opstaande rand van de spatbak. Dus geen gedoe met telkens afhalen van de schijf. (als je linkshandig bent lijkt het me handiger om de rechtse kant eraf te zagen.)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.