ALGEMEEN > Tegels - platen klei > tegels decoreren

stel: een gewone biscuit tegel, kant en klaar, die kun je beschilderen met onderglazuur.. maar nu dacht ik dat het met pure pigment aangemaakt met optapix en water ook goed zou gaan i.v.m. de helderheid van de kleuren..
Dus niet, d.w.z. het ligt na droging als losse poeder op de tegel, je veegt het er zo af. Hoe kan ik dit oplossen???
Graag een reactie.
groet, Bertien
gevraagd

10 antwoorden

  • Hallo Bertien,

    Volgens mij moet het goed gaan met optapix.Misschien heb je de optapix te veel verdund met water.Ik heb ook wel andere mediums gebruikt om mee te schilderen.

    Ik vraag me af of je niet bedoeld;het ligt na het bakken als los poeder op de tegel.In dat geval zou ik wat glazuur of fritte aan het pigment toevoegen.

    Rob
    http://www.reliefs.nl
    beantwoord
  • hoi,aan het bakken was ik nog niet toe gekomen .
    Ik zal in ieder geval meer optapix toevoegen,(het zal toch wel een beetje vegerig blijven vrees ik?) en op jouw advies dan wat transparant glazuur maar er bij.Ehh.. met onderglazuur is het makkelijk,een laagje transparant voor het bakken en klaar!Moet ik bij dit andere hetzelfde doen?Denk je dat dat goed gaat of moet je het eerst voor behandelen?Blijft het goed zitten war je hebt geschilderd?

    Vraag 2:bij het aanbrengen van transparant glazuur op beschilderde tegels(onderglazuur) merk ik dat het glazuur soms niet goed pakt, d.w.z. je krijgt wat matte of doffe plekken er in,en op andere plekken juist heel glanzend.Hoe los ik dit op? Bedankt vast,gr.Bertien.
    beantwoord
  • Bertien,ik zou bij wat je gaat doen het eerst testen met een eenvoudige schildering op een proeftegel.Als de optapix goed is aangemaakt werkt het sterk lijmend.Je kan er zelfs mee schilderen op geglazuurd aardewerk.

    Pigmenten hebben geen smeltmiddel(onderglazuur wel) vandaar dat ze afgeven na het bakken.Als je ze bedekt met een glazuur hoef je geen glazuur of fritte aan je pigment toe te voegen.

    Mijn transparante glazuur is ook weer aangemaakt met optapix ,en ik breng het met een zachtharige kwast gelijkmatig eventueel in twee lagen aan, over de gedroogde en gefixeerde onderschildering.Doffe of matte plekken kunnen gevolg zijn van vette plekken op de biscuit.Met een kwastglazuur heb je hier minder hinder van.

    Rob
    http://www.reliefs.nl
    beantwoord
  • hoi Rob,ik heb inderdaad een proeftegel gemaakt en het gaat goed ,inderdaad is optapix sterk lijmend en had ik eerst te weinig toegevoegd.Ook heb ik een tegel met een tin-glazuur als ondergrond genomen.
    Heb wel het idee dat de ene kleurstof beter hecht dan de ander,l.blauw bijv. blijft lastig.
    Nu het glazuren nog en bakken.Ben erg benieuwd!
    Bedankt voor je advies!

    Bertien
    beantwoord
  • bij het aanbrengen van glazuur met een kwast over een mooie beschildering op een tegel (pigment met optapix),ben ik bang dat de kleuren in elkaar doorlopen.
    Dus toch maar dopen in transparant glazuur..maar dit geeft weer matte plekken,alsof op sommige plaatsen niet goed pakt,dus moet ik het later bijwerken.Ik weet nog niet goed hoe ik dit goed op moet lossen!
    beantwoord
  • Als de schildering goed droog en gefixeerd met optapix is kun je met een zachtharige kwast er overheen een laagje transparant glazuur(of een andere kleur pigment) met optapix aan brengen.

    Je moet niet gaan 'schrobben' of blijven 'doorboenen',en zou je merken dat je wat van de onderlaag gaat meetrekken onmiddellijk stoppen.Probeer het eerst met proeftegels todat je er vertrouwen in hebt.Het is zowiezo een goede oefening in het 'gelaagd schilderen' van bijvoorbeeld verschillende kleuren over elkaar heen.

    Met dompelen is de laagdikte van het glazuur vaak een gok en maak je kans op schrale plekken en andere glazuur fouten(die wel te corrigeren zijn door opnieuw te bakken).

    Rob
    http://www.reliefs.nl

    beantwoord
  • Voorzichtigheidshalve stook ik mijn tegels drie keer. Een eerst keer biscuitbak om de rotzooi uit de klei te branden die vervelende gassen loslaten met nadelige gevolgen voor de daaropvolgend decoratie.
    Ik decoreer daarna mijn biscuit tegel en om te vermijden dat de oxyden zich oplossen in mijn glazuur (bij dompeling in een gleauurbad) of wegvaagt (door penseel glazuren) , bak ik nogmaals om de oxyden te fixeren in de biscuit tegel. Tenslotte de glazuur erop en de glazuurbak. Twee keer op 950° laatste op 1050° voor aardeklei, 1150° voor steengoed.
    Is dit wel de beste manier? ik hoor niemand in dit forum niemand bezig over drie stookrondes, nochtans is het probleem eigen aan elke decoratie. Mijn manier werkt fijn maar kost veel energie. Om te besparen kan ik de oxyden misschien op een lager temperatuur in de biscuit fixeren of is er een andere oplossing voor dit probleem? Bedankt voor de suggesties.
    Michael coppé
    beantwoord
  • Ik denk zeker dat dit een goede manier is.Tegels zijn vaak relatief klein en er gaan er veel in een oven. Vaker als 2 keer bakken van tegels brengt geen al te hoge kosten met zich mee.Je kan ook nog op nachtstroom bakken.Je hebt wel wat meer werk met het opladen van de oven.

    Ik werk voornamelijk met onderglazuren en bak vaak in 1 keer.Ik fixeer dan met optapix en de onderglazuurverf hecht ook sterk door indroging op de klei.Met dun werk is het risico op breuk groter maar een voordeel is dat het werk sneller klaar is.

    Rob
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Bedankt Rob en proficiat voor het mooie werkstuk. Lijkt me een goed idee om ook eens inééns te bakken maar dan enkel met vrij zuivere steengoed klei. Optapix, gebruik je dit als medium voor je onderglazuur ipv water of dop je die achteraf op de afgewerkte schildering als een soort fixateur? Ik heb arabische gom, weet je soms of dit ook geschikt is?
    Vriendelijk,
    Michael
    beantwoord
  • Michael, de optapix gebruik ik als schildermedium en voor in het transparante glazuur. Ik heb geen ervaring met arabische gom ,maar het lijkt me zeker de moeite van het proberen waard.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.