ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > geel glazuurrecept

Hallo ,
kan iemand mij een glazuurrecept bezorgen ?
Kleur zonnebloemgeel , voor de gasoven voor een t° van 1260 à 1300 ° Cin reductie.

Alvast bedankt?
Marie-Anne

8 antwoorden

  • Hallo

    Probeer deze eens:
    25 nepheline syenite,25 kwarts,12,5 kaolien,12,5 krijt en 25 bariumcarbonaat.
    voeg daarbij 0,5 tot 1 gram Chroomoxyde.

    http://lsv.ceramics.org/scripts/wa.exe?S1=clayart
    kijk eens op deze url en tik in bij de zoekvraag
    "yellow' en je krijgt een flink aantal recepten over gele glazuur.

    Suc6 Frans
    beantwoord
  • Hallo

    Misschien ten overvloede wil ik er op wijzen dat het werken met glazuurgrondstoffen gezondheids risico's met zich mee brengen.
    Bariumcarbonaat is een giftige stof en ook chroomoxyde is beschreven als gevaarlijk voor de gezondheid.
    De catalogus van "Keramikos" bevat een gedeelte over de eigenschappen van de verschillende grondstoffen betreffende de gezondheid.
    Dit even als aanvulling op mijn vorige antwoord.

    Groetjes Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans,
    bedankt voor je recep en je tip in verband maet bariumcarbonaat. Dit kun je vervangen door bariumsulfaat en dit is niet giftig. Ik was ervan op de hoogte. Als je het bariumcarbonaat vervangt door bariumsulfaat moet je het gewicht vermenigvuldigen door 1,18.
    Hopelijk kon ik je of iemand anders hier ook bij helpen.
    Groeten,
    Marie-Anne
    beantwoord
  • Hoi, Marie-Anne

    Heb je weleens bariumsulfaat gebruikt?
    Zoja tot welk percentage?
    Ik heb grote schrik om sulfaatverbindingen te gebruiken vanwege glazuurfouten die hierdoor kunnen ontstaan.

    Ik had een heel mooi glazuur die ik had ingekleurd met kopersulfaat en cobaltsulfaat.
    Als ik dat aan de glazuur toevoegde werd de glazuur heel dik en dan moest er weer water bij.
    Als ik dan iets te dik had geglazuurd kroop het glazuur samen en liet hele kale plekken over.
    Voor sommige dingen best leuk maar het was niet de bedoeling.
    Bij een ander glazuur had ik calciumsulfaat(gips) gebruikt dat ging haarscheuren en kwam er een witte stof naar buiten en als je die weghaalde was er na een paar dagen weer dat witte stof.

    Ik hoor nog van je.

    Groeten Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans,
    ik heb inderdaad al bariumsulfaat vervangen door bariuumcarbonaat. Maar je hebt gelijk , het glazuur trekt samen. Heb je mijn émail ontvangen? Daarop kan je het zien op de foto. Ik dacht dat het kwam doordat ik op een hogere t° had gebakken.
    Groeten,
    Marie-Anne
    beantwoord
  • graag had ik een glazuur gemaakt voor napels geel ik weet dat antimoonoxide daar een onderdeel van is allen weet ik de verhouding niet
    beantwoord
  • beantwoord
  • Dimitri, Napels geel via Antimoonoxyde krijg je enkel onder volgende voorwaarden:
    - Beneden de 1100°C ( < SK 02a/01a )
    - 2-4% in een loodglazuur met laag SiO² gehalte en met kleine hoeveelheden TiO², ZnO, SnO².
    - Indien je het wat meer oranje wil : 0,5% Fe²O³ aan toevoegen.

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.