ALGEMEEN > Tegels - platen klei > kromme tegels

Een raadsel: al twee keer heb ik dit voor, ik doe mijn tegelcassette vertikaal in de oven en bij glazuurbak op 1200° zijn de onderste tegels mooi plat en de bovenste zakken door en worden holvormig. Iemand een idee?
Ongelijmatige temperatuur in de oven of hebben de onderste een effekt op de bovenste?
gevraagd

1 antwoorden

  • Hallo Michael
    Vooral het maken van platte tegels komt erg nauw. Klei wil het liefst ronde vormen; dan kan die zijn spanning goed kwijt. Zo wel bij het drogen als bij het bakken kunnen er juist bij platte tegels spanningen ontstaan, die zich uiten in kromtrekken of in scheuren. Op een afstand is het moeilijk te bepalen wat het probleem is. Er wordt gesuggereerd om langzaam te stoken. Ik heb gemerkt dat ook het drogen langzaam moet geschieden, waarbij de tegel telkens gekeerd moet worden. Als ik tegels maak droog ik die tussen platte platen multiplex. Bij het keren van de tegel verwissel ik telkens ook de natte kant van het hout voor de droge kant.
    Toch is er nog een ander aspect waar je op kan letten. Indien bijvoorbeeld de tegel aan de ene kant een andere behandeling heeft gekregen dan aan de andere, kan dat kromtrekken tot gevolg hebben. De kant waar de 'kleideeltjes' meer in elkaar zijn gewreven zal bij het bakken(vooral het sinteren) minder krimpen dan de kant waar de klei minder is gewreven of ruw is gelaten.
    Ik hoop je hiermee wat op weg te hebben geholpen met je probleem.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.