ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > rode engobe

beste kleivrienden(innen), wie kan me helpen aan een recept van puur rode (primaire kleur) engobe en welk transparant glazuur hier overheen te gebruiken. Zelf kom ik niet verder dan van licht tot donker rose en ben nu uitgedoktert De baktemperatuur niet hoger dan 1260 graden.
Alvast bedankt

2 antwoorden

  • Hallo, Rita

    Je bent met een van de moeilijkste kleuren bezig in de keramiek.
    Ik heb geen kant en klaar engobe voor je maar ik heb wel wat succes gehad met een rode glazuur.
    Het zelfde zou je ook kunnen proberen met een engobe.
    Ik had aan een gewoon glimmend glazuur 1% koperoxyde en 4 % tinoxyde en 1% siliciumcarbide toegevoegd en op 1250 graden gestookt resultaat een redelijk rood gevlekt oppervlak.
    Een beetje spelen met grondstoffen en het wordt egaal.
    Het Siliciumcarbide had voor een soort van reductie van het koperoxyde gezorgd.
    Andere manieren om rood te maken is chroom met tin toe te voegen maar daar krijg je rose van.
    Cadmium en selenium zijn ook rood kleurende oxydes maar voor lage temperaturen. Deze stoffen zijn vanwege het milieu zeer moeilijk tot niet te verkrijgen.
    Ook Uraanoxyde kan voor rood zorgen maar dat is een heel dure grondstof en ik ben bang dat bij het zoeken naar deze stof je de B.V.D. op je stoep ziet verschijnen om na te gaan of je geen connecties hebt met Al Quaida.

    Let op bij het gebruik van de oxydes die ik noemde want die zijn alle schadelijk voor de gezondheid.
    Dus draag bij het verwerken een stofmasker en niet roken .

    Suc6 Frans
    beantwoord
  • bedankt Frans, ik kan hier weer even mee verder
    en inderdaad met rode glazuur uitproberen heb ik nog niet aan gedacht.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.